20.09.2006

Wyrok NSA z dnia 20 wrzenia 2006 r., sygn. II GSK 95/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędziowie Rafał Batorowicz NSA Bożena Wieczorska Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 20 września 2006 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 listopada 2005 r. sygn. akt IV SA/Wa 1901/05 w sprawie ze skargi K. W. na pismo Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 21 lipca 2005 r. nr [...] w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o dofinansowanie realizacji projektu złożonego w ramach Działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 10 listopada 2005 r. odrzucił skargę wniesioną przez K. W. na pismo Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 21 lipca 2005 r. Nr [...] oraz poprzedzające je pismo Zastępcy Kierownika Biura Obsługi Wniosków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Opolskiego Oddziału Regionalnego w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o dofinansowanie realizacji projektu złożonego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich", Działanie "Ułatwianie startu młodym rolnikom". Oba te pisma są, w ocenie strony, decyzjami administracyjnymi.

Sąd I instancji nie podzielił stanowiska skarżącej w kwestii zaskarżalności wskazanych aktów. Podniósł, że decyzja administracyjna jest aktem rozstrzygającym co do istoty indywidualną sprawę należącą do właściwości organów administracji państwowej lub w inny sposób kończący postępowanie w danej sprawie, zaś podstawą jej wydania jest przepis prawa.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r., Nr 1, poz. 2 ze zm.), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej "Agencją", jest osobą prawną. Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy Prezes Agencji jest organem Agencji, kieruje nią i reprezentuje na zewnątrz. Został on upoważniony do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie określonym w odrębnych przepisach (art. 5a ust. 4 ustawy). Zdaniem Sądu I instancji samo istnienie takich ustrojowych, a także procesowych podstaw do wydania decyzji nie jest wystarczające dla uznania danego aktu za decyzję administracyjną. Konieczne jest bowiem istnienie podstawy materialnoprawnej, ponieważ to przepisy prawa materialnego odgrywają decydującą rolę w kształtowaniu praw i obowiązków podmiotów administrowanych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty