Wyrok NSA z dnia 25 lipca 2006 r., sygn. I GSK 2581/05
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Rafał Batorowicz, Sędziowie NSA Zofia Borowicz, Zdzisław Sadurski (spr.), Protokolant Paweł Gorajewski, po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2006 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 maja 2005 r. sygn. akt V SA/Wa 1673/04 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2004 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji w przedmiocie wymiaru należności celnych oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 4 maja 2006 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2004 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu tego wyroku WSA w Warszawie podniósł, że zgodnie z przepisem art. 128 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) jedną z podstawowych zasad postępowania administracyjnego jest zasada trwałości decyzji administracyjnych. Decyzje, od których nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym są ostateczne. Od tego założenia przepisy prawa przewidują wyjątek uzasadniony zasadą praworządności, polegający na tym, że w wypadku zaistnienia przewidzianych prawem wad, decyzja może być usunięta z porządku prawnego. Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej, stwierdzenie jej nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadku przewidzianym w ustawie.
Sąd I instancji dodał, że wznowienie postępowania jest instytucją procesową stwarzającą możliwość prawną ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej zakończonej decyzją ostateczną, jeżeli postępowanie, w którym ona zapadła było dotknięte kwalifikowaną wadliwością wyliczoną wyczerpująco w przepisach prawa procesowego. Jednakże postępowanie wznowieniowe nie może być wykorzystywane do pełnej merytorycznej kontroli decyzji wydanej w postępowaniu zwykłym, gdyż nie jest to kontynuacja postępowania zwykłego. Odmienne są przede wszystkim zasady rozpoznawania sprawy w trybie nadzwyczajnym. W szczególności inna jest waga zakresu przedmiotowego naruszeń prawa uwzględnianych przez organ odwoławczy i inna branych pod uwagę przez organ rozpatrujący wniosek o wznowienie postępowania. Organ prowadzący postępowanie wznowione nie może też wyjść poza zakres podstawy wznowienia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty