Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606555)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    02.12.2005 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2005 r., sygn. FSK 2508/04

    Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa w 2004 r. nie były przez sądy administracyjne stosowane ani wprost ani też odpowiednio. Przepisy tej ustawy zgodnie z postanowieniami jej art. 1 pkt 3 w jej części procesowej normują postępowanie podatkowe, kontrolę podatkową orasz czynności sprawdzające a więc są to przepisy procedury administracyjnej. Z przytoczonych powodów nie można uznać, że rozpoznawana skarga kasacyjna stanowiła podstawę do podważenia satnu faktycznego jaki wojewódzki sąd administracyjny uznał za ustalony przez organy podatkowe zgodnie z prawem.

    Wyrokiem z dnia 7 maja 2004 r., sygn. akt I SA/Gd 746/01, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę Spółki z o.o. z siedzibą w Gdańsku na decyzję Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 23 marca 2001 r. w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych za 1995 r. Jak wskazano w uzasadnieniu, w wyniku przeprowadzonej kontroli przez Urząd Kontroli Skarbowej i postępowania wyjaśniającego przez Urząd Skarbowy Spółce odmówiono prawa do uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz 217 zleceniobiorców z tytułu wypłaty dla nich wynagrodzeń z bezosobowego funduszu płac za świadczone usługi, które polegać miały na organizowaniu handlu - promocji firmy". Organy podatkowe, przywołując art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r., Nr 106, poz. 428 ze zm.) - zwanej dalej u.p.d.o.p. - podkreśliły, iż kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. l, których związek z prowadzoną działalnością nie budzi wątpliwości (pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem występuje związek przyczynowo-skutkowy), a fakt poniesienia przez podatnika danego wydatku został należycie udowodniony. Izba Skarbowa podkreśliła, że w celu udowodnienia poniesienia wydatku podatnicy na podstawie art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p., zobowiązani są do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku. Izba Skarbowa podkreśliła, iż ciężar udowodnienia dla celów podatkowych, że dany wydatek został faktycznie poniesiony, spoczywa na podatniku. Zebrany w sprawie materiał dowodowy (w szczególności: umowy zleceń, rachunki, listy płac oraz dowody z przesłuchania świadków) zdaniem Izby jednoznacznie dowodził, że Spółka w ogóle nie poniosła wydatków na rzecz zleceniobiorców z tytułu wypłaty dla nich wynagrodzeń z bezosobowego funduszu płac. Usługi te bowiem nigdy nie zostały wykonane, a dokumenty mające potwierdzać fakt wykonania tych usług na rzecz Spółki były obarczone takimi wadami, które dyskwalifikowały je jako dowody w sprawie, m.in.: określały jako zleceniobiorców osoby, które nie figurują w ewidencji ludności w Polsce, zawierały nieprawidłowe dane osobowe (np. inne drugie imię, niewłaściwy adres, zła data urodzenia), a także sfałszowane podpisy zleceniobiorcy pod rzekomo zawartymi przez te osoby umowami. Izba zauważyła nadto, że część tych dokumentów były to dokumenty wystawione i podpisywane przez osoby, które zezwalały na wykorzystanie ich danych osobowych w zamian za symboliczną zapłatę. W konsekwencji Izba nie uznała za koszty uzyskania przychodu wartości wynagrodzeń z tytułu umów zleceń, w stosunku do których zleceniobiorcy potwierdzili, że nie wykonywali prac w ww. umowach. Ponadto, Izba Skarbowa podniosła, iż wpłaty Spółki z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, od wynagrodzeń z kwestionowanych umów zleceń - nie mogą być zarachowane na zaległość Spółki z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Izba przywołując definicję nadpłaty, podatku, podatnika, płatnika, a także przywołując przepis art. 73, art. 74, art. 75 oraz art. 79 Ordynacji podatkowej doszła do wniosku, iż przepisy te nie mogą stanowić materialnoprawnej podstawy rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie. Zaliczki te były nienależne, Spółka nie była ani podatnikiem ani płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, skoro nie wypłacała wynagrodzeń określonych w zakwestionowanych umowach zlecenia.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Wpłaty gotówkowe bez pokrycia w prowadzonej przez podatnika ewidencji sprzedaży są podstawą do oszacowania podstawy opodatkowania – wyrok NSA
    • Czy można korygować deklarację CIT-8E i zawiadomienie ZAW-RD – wyjaśnienia MF
    • Czy uznanie umowy o dzieło za umowę zlecenia skutkuje obowiązkiem skorygowania informacji PIT-11
    • Jak obliczać termin 90 dni w przypadku ulgi na złe długi – zmiana interpretacji
    • Zmiany w Ordynacji podatkowej – tylko w zakresie oprocentowania nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TK i TSUE
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 54 133 174 183
    • USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Art./§ 1
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    03.10.2006 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 3 października 2006 r., sygn. II FSK 1149/05
    Czytaj więcej
    12.01.2006 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 12 stycznia 2006 r., sygn. II FSK 225/05, II FSK 226/05
    Czytaj więcej
    20.12.2005 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2005 r., sygn. II FSK 63/05, II FSK 64/05, II FSK 65/05
    Czytaj więcej
    28.11.2005
    Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2005 r., sygn. I FSK 294/05
    Czytaj więcej
    14.09.2005
    Wyrok NSA z dnia 14 września 2005 r., sygn. I FSK 40/05
    Czytaj więcej
    29.10.2004 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2004 r., sygn. FSK 1206/04
    Czytaj więcej
    05.10.2004
    Postanowienie NSA z dnia 5 października 2004 r., sygn. OZ 485/04
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.