Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    21.12.2005 Obrót gospodarczy

    Wyrok NSA z dnia 21 grudnia 2005 r., sygn. I OSK 322/05

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Chróścielewski (spr.), Sędziowie NSA Elżbieta Stebnicka, Tomasz Zbrojewski, Protokolant Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 21 grudnia 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 9 grudnia 2004 r. sygn. akt II SA/Bk 153/04 w sprawie ze skargi Marcina W. na orzeczenie dyscyplinarne Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia 21 stycznia 2004 r. (...) w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z dnia 9 grudnia 2004 r., II SA/Bk 153/04, w sprawie ze skargi Marcina W. na orzeczenie dyscyplinarne Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia 21 stycznia 2004 r. (...) w przedmiocie zwolnienia ze służby uchylił zaskarżone orzeczenie dyscyplinarne. Wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach sprawy. Naczelnik Urzędu Celnego w B. orzeczeniem dyscyplinarnym z 3 listopada 2003 r. uznał starszego rewidenta celnego Marcina W. za winnego tego, iż pełniąc w dniu 12/13 lutego 2003 r. obowiązki służbowe w Oddziale Celnym w B. na kierunku przywóz towarowy po stwierdzeniu w trakcie dokonywania odprawy celnej zestawu przewozowego nr rej. (...) kierowanego przez Sławomira B. nadwyżki zgłoszonego paliwa ponad normę określoną w art. 19037 Kodeksu celnego nie podjął żadnych czynności związanych z usankcjonowaniem przywozu na polski obszar celny ujawnionej nadwyżki paliwa. Organ wymierzył za naruszenie tego obowiązku karę dyscyplinarną wydalenia ze służby celnej. W uzasadnieniu podano, że Marcin W. w toku wskazanej kontroli stwierdził, iż w zbiornikach samochodu kierowanego przez Sławomira B. znajduje się więcej niż 200 litrów paliwa, a więc nadwyżka ponad tą ilość podlegała ocleniu. Wobec powstania sporu o rzeczywistą ilość paliwa skierował on kierowcę do kierownika zmiany Z. M. Kierownik po informacji uzyskanej od kierowcy, że w zbiornikach znajduje się tylko 200 litrów paliwa polecił dokonać odprawy celnej. Na tej podstawie obwiniony przepuścił samochód nie wymierzając cła. Zdaniem organu obwiniony miał obowiązek prawidłowo zakończyć kontrolę celną, do czego miał odpowiednie warunki i narzędzia pomiarowe. Zaniechanie dalszych czynności urzędowych stanowi naruszenie jego podstawowych obowiązków wynikających z art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o Służbie Celnej oraz w rozdz. I pkt 4 Indywidualnej Karty Zakresu Obowiązków i Uprawnień z 3 czerwca 2002 r. Organ uwzględniając opinię bezpośredniego przełożonego, wyniki w służbie, uprzednią karalność obwinionego za uchybienia służbowe, na podstawie art. 63 ust. 1 pkt 7 ustawy o Służbie Celnej wymierzył karę wydalenia ze służby. Dyrektor Izby Celnej w B. orzeczeniem dyscyplinarnym z 21 stycznia 2004 r. utrzymał w mocy zaskarżone przez Marcina W. orzeczenie dyscyplinarne. W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Marcin W. zarzucił naruszenie art. 36 ust. 1 ustawy o Służbie Celnej oraz Indywidualnej Karty Zakresu Obowiązków i Uprawnień przez przypisanie mu winy, mimo, że zwrócił się do swego przełożonego z informacją o powstałych problemach, a następnie zastosował się do jego polecenia. Zarzucił też naruszenie przepisów art. 170 par. 2 i 437 par. 1 a także art. 2 par. 2, 4, 5 i 7 Kpk w zw. z art. 79 ustawy o Służbie Celnej przez nieuzasadnione oddalenie jego wniosków dowodowych, niewłaściwe ustalenie stanu faktycznego sprawy, naruszenie obiektywizmu, nierozważenie zebranego w sprawie materiału. wymierzenie kary niewspółmiernej do zarzucanego czynu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w uzasadnieniu swego wyroku stwierdził, że celem postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego prowadzonego na podstawie rozdziału 12 ustawy z 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej /Dz.U. nr 72 poz. 802 ze zm./, oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 29 sierpnia 2003 r. w sprawie trybu przeprowadzania postępowania wyjaśniającego, dyscyplinarnego, dyscyplinarnego przyśpieszonego oraz sposobu wykonywania kar dyscyplinarnych w stosunku do funkcjonariuszy celnych /Dz.U. nr 156 poz. 1520/ jest ustalenie czy funkcjonariusz dopuścił się naruszenia obowiązków służbowych, jakie temu towarzyszyły okoliczności wpływające na stopień jego winy i kary. W tym celu należy zebrać dowody prowadzące do ustalenia prawdy materialnej /par. 2 pkt 2 i par. 8 ust. 1 w zw. z par. 11 pkt 3 i 5 oraz ust. 3 rozporządzenia/. Sąd uznał, iż organy administracji nie wyjaśniły rzeczywistego przebiegu zarzucanego skarżącemu czynu. Przyczyną wszczęcia kontroli doraźnej przez inspektora celnego R. B. był telefon kierowcy samochodu Sławomira B., informujący o wymuszeniu od niego przez Marcina W. korzyści majątkowej w kwocie 20 USD. Organy prowadzące postępowanie nie uczyniły prawie nic, aby sprawdzić ten zarzut - brak jest nawet notatki urzędowej po telefonicznym zgłoszeniu popełnienia przestępstwa - nie powiadomiono też o tym właściwych organów państwowych /art. 304 par. 2 Kpk/. Zdaniem Sądu nie przeprowadzenie dowodu z zeznań podstawowego dla sprawy świadka uniemożliwiło ustalenie pełnych okoliczności niewymierzenia mu należności celnej. W sprawie organy celne są niekonsekwentne - przyjmują korzystną dla skarżącego wersję zdarzeń, a jednocześnie wymierzają mu najwyższą z możliwych karę dyscyplinarną wydalenia ze służby, za uchybienie w wykonywaniu obowiązków, które nie jest jednoznacznie negatywnie oceniane przez samych funkcjonariuszy celnych. Ustalając przyjętą wersję zdarzeń organy nie wzięły pod uwagę wszystkich okoliczności, które mogły zmniejszać stopień winy skarżącego - mieć wpływ na wybór kary dyscyplinarnej. Nie ustosunkowano się też do podniesionych przez skarżącego okoliczności, które zmniejszają lub w pełni wyłączają jego winę. Dotyczy to przede wszystkim zachowania bezpośrednich przełożonych skarżącego, którzy przyznali, że wydali polecenie służbowe o przepuszczeniu samochodu S. B. bez oclenia paliwa znajdującego się w zbiornikach. Sąd uznał za trafny zarzut nie wyjaśnienia okoliczności stanu faktycznego sprawy a także podniósł, że uzasadnienie orzeczenia nie w pełni odpowiada wymogom par. 11 ust. 3 rozporządzenia z 29 sierpnia 2003 r. Sąd nie podzielił też poglądu organu, iż ma on swobodny wybór jednej z kar dyscyplinarnych wskazanych w art. 63 ust. 1 ustawy o Służbie Celnej. Organ ma bowiem obowiązek uwzględnienia wszystkich istotnych okoliczności sprawy, zarówno obciążających, jak i zmniejszających winę strony, a kara powinna być adekwatna do popełnionego czynu par. 21 rozporządzenia z 29 sierpnia 2003 r. Wymiar kary powinien być też należycie uzasadniony.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 184
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2328/24
    Czytaj więcej
    05.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2717/24
    Czytaj więcej
    18.09.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. III OSK 1614/22
    Czytaj więcej
    18.09.2025 Obrót gospodarczy
    Postanowienie NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. III OSK 1270/22
    Czytaj więcej
    18.09.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. III OSK 1591/24
    Czytaj więcej
    11.09.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 11 września 2025 r., sygn. III OSK 1852/22
    Czytaj więcej
    05.08.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 5 sierpnia 2025 r., sygn. III OSK 1613/22
    Czytaj więcej
    27.06.2025 Obrót gospodarczy
    Postanowienie NSA z dnia 27 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1616/24
    Czytaj więcej
    24.06.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1486/24
    Czytaj więcej
    05.06.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1183/22
    Czytaj więcej
    30.05.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 30 maja 2025 r., sygn. III OSK 956/22
    Czytaj więcej
    28.05.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 28 maja 2025 r., sygn. III OSK 994/22
    Czytaj więcej
    28.05.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 28 maja 2025 r., sygn. III OSK 1255/22
    Czytaj więcej
    27.05.2025 Obrót gospodarczy
    Oddalenie skargi kasacyjnej dotyczącej wygaśnięcia stosunku służbowego w KAS z dniem 31 sierpnia 2017 roku - Wyrok NSA z dnia 27 maja 2025 r., sygn. III OSK 1270/22
    Czytaj więcej
    20.05.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 20 maja 2025 r., sygn. III OSK 719/22
    Czytaj więcej
    15.05.2025 Obrót gospodarczy
    Konieczność ponownego rozpoznania sprawy przez WSA w Rzeszowie z uwagi na wadliwe uzasadnienie wyroku w sprawie ustalenia warunków służby - Wyrok NSA z dnia 15 maja 2025 r., sygn. III OSK 610/22
    Czytaj więcej
    29.04.2025 Obrót gospodarczy
    Oddalenie skargi kasacyjnej w sprawie umorzenia postępowania administracyjnego dotyczącego przyjęcia propozycji służby przez funkcjonariusza - Wyrok NSA z dnia 29 kwietnia 2025 r., sygn. III OSK 7236/21
    Czytaj więcej
    28.03.2025 Obrót gospodarczy
    Oddalenie skargi kasacyjnej przez NSA w sprawie wygaśnięcia stosunku służbowego funkcjonariusza KAS - Wyrok NSA z dnia 28 marca 2025 r., sygn. III OSK 123/22
    Czytaj więcej
    25.03.2025 Obrót gospodarczy
    Oddalenie skargi kasacyjnej dotyczącej umorzenia postępowania o ustalenie stosunku służbowego z powodu bezprzedmiotowości - Wyrok NSA z dnia 25 marca 2025 r., sygn. III OSK 273/22
    Czytaj więcej
    14.03.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 14 marca 2025 r., sygn. III OSK 208/22
    Czytaj więcej
    13.03.2025 Obrót gospodarczy
    Postanowienie NSA z dnia 13 marca 2025 r., sygn. III OSK 460/22
    Czytaj więcej
    31.01.2025 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 31 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 6695/21
    Czytaj więcej
    10.12.2024 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 10 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 5855/21
    Czytaj więcej
    20.11.2024 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2024 r., sygn. III OSK 5318/21
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.