16.12.2005

Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2005 r., sygn. I OSK 266/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska, Sędziowie NSA Janina Antosiewicz, , Małgorzata Borowiec (spr.), Protokolant Iwona Sadownik, po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Antoniny S., Anny R. i Joanny K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 listopada 2004 r. sygn. akt IV SA/Wa 470/04 w sprawie ze skargi Antoniny S., Anny R. i Joanny K. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 marca 2004 r. (...) w przedmiocie reformy rolnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 26 listopada 2004 r. IV SA/Wa 470/04 oddalił skargę Antoniny S., Anny R. i Joanny K. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 marca 2004 r. (...), w przedmiocie reformy rolnej.

Wyrok ten wydano w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi decyzją z dnia 29 marca 2004 r. utrzymał w mocy decyzję Wojewody Ł. z dnia 21 stycznia 2001 r. umarzającą postępowanie o zwrot części nieruchomości pochodzących z majątków ziemskich Gustawa S., położonych w powiecie R., przejętych na własność Skarbu Państwa na podstawie art. 2 ust. 1 lit. "e" dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej /Dz.U. 1945 nr 3 poz. 13/.

W uzasadnieniu decyzji podano, iż wniosek Andrzeja S. z dnia 19 lipca 2001 r. dotyczył zwrotu części nieruchomości przejętej w ramach reformy rolnej, lecz na jej cele nigdy niewykorzystanej, tj.:

1. dworu z lipowym parkiem o powierzchni 2,20 ha z majątku P. w gminie S.,

2. 23,30 ha /w skład których wchodził zespół pałacowo-parkowy/ z majątku B.;

3. krochmalni i syropiarni z majątku B.

oraz o wypłatę odszkodowania określonego w art. 17 dekretu.

Zgodnie ze stanowiskiem organów obu instancji, w przepisach prawa brak jest normy upoważniającej organ administracji publicznej do orzekania w zakresie zgłoszonego żądania. Stąd związane z nim postępowanie jako bezprzedmiotowe na podstawie art. 105 par. 1 Kodeksu postępowania administracyjnego należało umorzyć.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty