Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2005 r., sygn. I OSK 439/05
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Wiśniewska, Sędziowie NSA Henryk Dolecki (spr.), Izabella Kulig-Maciszewska, Protokolant Tomasz Zieliński, po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Edwarda L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 2 grudnia 2004 r. sygn. akt III SA/Lu 621/04 w sprawie ze skargi Edwarda L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia 26 września 2003 r. (...) w przedmiocie zwolnienia ze Służby Celnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Edwarda L. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w B. kwotę 120 /słownie: sto dwadzieścia/ zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 2 grudnia 2004 r. oddalił skargę Edwarda L. na decyzję 26 września 2003 r. Dyrektora Izby Celnej w B. utrzymującą w mocy decyzję własną z dnia 26 sierpnia 2003 r. o zwolnieniu ze służby celnej Edwarda L.
Dyrektor Izby Celnej wskazał, że skarżący został zwolniony ze służby na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8b ustawy o Służbie Celnej dlatego, że Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Śródmieścia, postanowieniem z dnia 24 maja 2003 r., zastosował w stosunku do skarżącego areszt tymczasowy. Artykuł 25 ust. 1 pkt 8b ustawy o Służbie Celnej, na podstawie którego wydano zaskarżoną decyzję, został wprowadzony w życie w czasie, gdy tymczasowe aresztowanie trwało, a jego zastosowanie nie zależało od uznania organu, gdyż miało charakter obligatoryjny. Organ wskazał też, że nie ma znaczenia chwila popełnienia przestępstwa, w związku z którym zastosowano areszt oraz to, że wówczas obowiązywały względniejsze przepisy. Nie naruszono zasady domniemania niewinności w trakcie wydawania decyzji, ponieważ podstawą zaskarżonej decyzji jest art. 25 ust. 1 pkt 8b ustawy, który dotyczy wyłącznie faktu zastosowania środka zapobiegawczego w postaci tymczasowego aresztowania. Zdaniem organu służbę celną mogą pełnić jedynie osoby spełniające kryteria określone w ustawie. Jednym z takich wymogów jest nieposzlakowana opinia funkcjonariusza celnego. W związku z zastosowaniem tymczasowego aresztowania skarżący nie tylko stracił nieposzlakowaną opinię, ale również zaufanie przełożonego, w związku z tym nie może on wykonywać obowiązków służbowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty