Wyrok NSA z dnia 10 sierpnia 2005 r., sygn. OSK 1845/04
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Leszek Włoskiewicz, Sędziowie NSA Małgorzata Borowiec, Jan Paweł Tarno ( spr. ), Protokolant Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 10 sierpnia 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej ze skargi kasacyjnej Lasów Państwowych Nadleśnictwo Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 1 października 2004 r. sygn. akt II SA/Po 1524/02 w sprawie ze skargi Lasów Państwowych Nadleśnictwo Ł. i Rejonowego Zarządu Infrastruktury w P. na decyzję Wojewody W. z dnia 15 maja 2002 r. (...) w przedmiocie zwrotu nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 1 października 2004 r., II SA/Po 1524/02 oddalił skargi Lasów Państwowych - Nadleśnictwo Ł. i Rejonowego Zarządu Infrastruktury w P. na decyzję Wojewody W. z 15 maja 2002 r., (...) w przedmiocie zwrotu nieruchomości. W uzasadnieniu swego orzeczenia Sąd stwierdził, że zwrot nieruchomości na podstawie art. 136 ust. 3 ustawy z dnia 21sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. 2000 nr 46 poz. 543 ze zm./ jest możliwy i dopuszczalny w wypadku, jeżeli nieruchomość stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. W art. 137 ust. 1 powołanej ustawy zostały określone przesłanki zbędności nieruchomości. I tak, zgodnie z brzmieniem pkt 1/ tego przepisu nieruchomość uznaje się za zbędną na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu, jeżeli pomimo upływu 7 lat od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, nie rozpoczęto prac związanych z realizacją tego celu.
W decyzji Wojewody P. wyraźnie określono, że celem wywłaszczenia spornej nieruchomości było rozszerzenie poligonu artyleryjskiego w B.
Sąd podzielił argumentację zawartą w uzasadnieniu decyzji, co do tego, że ujęcie na mapach sporządzonych dla celów wojskowych spornej nieruchomości, jako składnika poligonu wojskowego samo przez się nie przesądzało o realizacji celu wywłaszczenia. Istotne znaczenie w tym zakresie miała okoliczność, że wskazany stan istniał jeszcze przed wywłaszczeniem /1944 r./, wobec czego nie mógł być uznany za przejaw prac związanych z realizacją celu wywłaszczenia. Sporządzanie map uznać można było jedynie jako manifestację wstępnych zamiarów dotyczących wykorzystania terenu, dalekich od bezpośredniego zmierzania do realizacji celu wywłaszczenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty