Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606491)
      • Kadry i płace (26071)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    29.12.2005

    Wyrok NSA z dnia 29 grudnia 2005 r., sygn. II OSK 394/05

    Zarządzenie wydane na podstawie art. 7 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U. nr 132 poz. 622 ze zm./, określające warunki, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na odbiór odpadów, jest aktem prawa miejscowego.

     

    Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 29 grudnia 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 30 grudnia 2004 r. II SA/Op 364/04 w sprawie ze skargi Burmistrza P. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody O. z dnia 27 sierpnia 2004 r. (...) w przedmiocie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy - uchyla zaskarżony wyrok; (...).


    UZASADNIENIE

    Wyrokiem z dnia 30.12.2004 r. II SA/Op 364/04, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, po rozpoznaniu skargi Burmistrza Miasta P., uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody O. z dnia 27.08.2004 r. (...). Rozstrzygnięciem tym Wojewoda stwierdził nieważność zarządzenia Wójta Gminy P. /obecnie Burmistrz Miasta P./ z dnia 20.03.2003 r. (...) w sprawie wymagań jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie pozwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części, wydanego na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U. nr 132 poz. 622 ze zm./. Wojewoda uznał, że nałożone, na ubiegający się o zezwolenie podmiot, obowiązki polegające na: posiadaniu biura dla obsługi klientów na terenie gminy P., stworzeniu 15 nowych miejsc pracy dla osób zamieszkałych na terenie Gminy P., mających status osób bezrobotnych, składowaniu na międzygminnym składowisku jedynie odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy P., składowaniu wyłącznie na ww. składowisku odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy P., zapewnieniu przyszłego świadczenia usług u co najmniej 30 procent mieszkańców gminy i ich uprawdopodobnienie odpowiednimi dokumentami - zostało wydane z istotnym przekroczeniem ustawowego upoważnienia poprzez ograniczenie wolności gospodarczej, naruszające art. 22 Konstytucji RP. Uchylając to rozstrzygnięcie Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że zostało ono wydane w ustawowym trzydziestodniowym terminie, ale z naruszeniem obowiązku powiadomienia Gminy o wszczęciu postępowania nadzorczego, a co za tym idzie uniemożliwiono jej obronę swoich interesów, a także, że nie zawierało przekonującego i dostatecznego uzasadnienia. Nadto ustosunkowując się do postawionego w skardze przez Burmistrza zarzutu naruszenia art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1581 ze zm./ Sąd uznał, że zarządzenie z dnia 20.03.2003 r. nie podlegało obowiązkowi przedłożenia Wojewodzie w trybie art. 90 ust. 1 tej ustawy i nie jest aktem prawa miejscowego, gdyż, choć jego zapisy odnoszą się do rodzajowo, a nie imiennie wskazanych adresatów, to jednak jego ustalenia nie rodzą skutków normotwórczych, zatem rozstrzygnięcie nadzorcze z dnia 27.08.2004 r. narusza ww. art. 94 ust. 1.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – październik 2025 r.
    • Rozliczanie VAT w systemie kaucyjnym – na podstawie objaśnień MF
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Nieselektywne zbieranie odpadów jako przesłanka wyższej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami – wyrok NSA
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    28.03.2006 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 28 marca 2006 r., sygn. II FSK 506/05
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.