Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    14.12.2005

    Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2005 r., sygn. II OSK 385/05

    Artykuł 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków /Dz.U. nr 72 poz. 747 ze zm./ nie daje podstaw do zatwierdzania przez radę gminy taryfy opłat w odniesieniu do usług z tego zakresu między przedsiębiorstwami wodno-kanalizacyjnymi z różnych gmin, czy też opłat za ścieki dostarczane z innych gmin.

     

    Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miasta N.-T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 7 grudnia 2004 r., III SA/Kr 474/04 ze skarg Gminy P., Gminy B.-D., Gminy Sz. oraz Wojewody M. na uchwałę Rady Miasta N.-T. z dnia 26 lutego 2004 r., nr 5/XV/04 w przedmiocie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków - oddala skargę kasacyjną, (...).


    UZASADNIENIE

    Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uwzględnił skargi gmin P., B.-D. i Sz. oraz Wojewody M. i stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta N.-T. z dnia 26 lutego 2004 r. w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w zakresie w jakim dotyczy ona odbiorców wody i dostawców ścieków spoza terenu Miasta N.-T.

    W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

    W dniu 23 czerwca 1998 r. została zawarta umowa o przejęcie ścieków komunalnych z międzygminnego kolektora kanalizacji sanitarnej "Sz., B.-D. i P." do miejskiej kanalizacji i oczyszczalni ścieków w N.-T., eksploatowanej przez Miejskie Zakłady Wodociągów i Kanalizacji w N.-T., której stronami były zarządy gmin Sz., B.-D., P. oraz Miejskie Zakłady Wodociągów i Kanalizacji w N.-T. przy udziale Zarządu Miasta N.-T. Umowa określiła warunki odbioru ścieków komunalnych z gmin Sz., B.-D. i P. oraz zasady rozliczania należności za odebrane ścieki. Uchwałą z dnia 26 lutego 2004 r., w której jako podstawę prawną wskazano art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ oraz art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków /Dz.U. nr 72 poz. 747 ze zm.; dalej jako "ustawa wodociągowa"/, Rada Miasta N.-T. zatwierdziła taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków dla dostawców zarówno z terenu Gminy Miasta N.-T., jak i spoza terenu tej Gminy. Gminy P., B.-D. i Sz. oraz Wojewoda M. wniosły do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na tą uchwałę. Sąd podzielił stanowisko skarżących, iż Rada Miasta N.-T. nie uzyskała kompetencji do zatwierdzania taryfy obowiązującej odbiorów wody i dostawców ścieków z terenu gmin sąsiednich. Sąd wskazał, że umowa z dnia 23 czerwca 1998 r. o przejęcie ścieków komunalnych z międzygminnego kolektora kanalizacji sanitarnej "Sz., B.-D. i P." do miejskiej kanalizacji i oczyszczalni ścieków w N.-T. nie jest porozumieniem komunalnym, w rozumieniu art. 74 w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym, w związku z czym nie jest to przeniesienie kompetencji publicznoprawnych. Z tego powodu należało wykluczyć dopuszczalność stanowienia przez Radę Miasta N.-T. przepisów, które miałyby obowiązywać poza terytorium tej Gminy. Sąd wskazał także, że art. 24 ustawy wodociągowej upoważnia radę gminy do zatwierdzania taryfy opłat ponoszonych przez osoby, których nieruchomości zostały przyłączone do sieci i posiadają tytuł prawny do korzystania z obiektów, do których ma być dostarczona woda i z których będą odprowadzane ścieki. Przepis ten nie daje natomiast podstaw do regulowania cen płaconych przez komunalnego przedsiębiorcę wodociągowo-kanalizacyjnego za odbiór ścieków przez innego przedsiębiorcę wodociągowo kanalizacyjnego.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Wsparcie dla przedsiębiorców w czasie powodzi – rozwiązania pomocowe
    • Wsparcie dla przedsiębiorców w czasie powodzi – rozwiązania pomocowe
    • Czy zdarzenie, do którego doszło podczas samowolnej przerwy, powinno być zakwalifikowane jako wypadek przy pracy
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    16.10.2023
    Klasyfikacja środków na odpłatne nabycie przez gminę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 16 października 2023 r., sygn. WIAS/070/1/21/8/2023
    Czytaj więcej
    21.07.2005
    Gmina jako przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne - Wyrok NSA z dnia 21 lipca 2005 r., sygn. OSK 1741/04
    Czytaj więcej
    11.04.2005
    Uchwała składu 7 sędziów NSA z dnia 11 kwietnia 2005 r., sygn. II OPS 1/05
    Czytaj więcej
    17.06.2004
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2004 r., sygn. OSK 314/04
    Czytaj więcej
    02.06.2004
    Obowiązek gminy do samodzielnego uchwalania regulaminu dostarczania wody - Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2004 r., sygn. OSK 312/04
    Czytaj więcej
    09.09.2003
    Wyrok NSA z dnia 9 września 2003 r., sygn. II SA/Lu 1040/03
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.