06.04.2005

Wyrok NSA z dnia 6 kwietnia 2005 r., sygn. II GSK 26/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Robotowska (spr.), Sędziowie NSA Jacek Chlebny, Kazimierz Jarząbek, Protokolant Magdalena Rosik, po rozpoznaniu w dniu 6 kwietnia 2005 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego w Ł. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2004 r. sygn. akt VI SA/Wa 1729/04 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w Ł. na decyzję Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia [...] grudnia 2003 r. Nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia taryfy ciepła dla M. P. E. C. Sp. z o.o. w Ł. na 2004 r. oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 24 listopada 2004 r., sygn. akt VI SA/Wa 1729/04 odrzucił skargę Prokuratora Okręgowego w Ł. na decyzję Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia [...] grudnia 2003 r. w przedmiocie zatwierdzenia taryfy ciepła dla M. P. E. C. Sp. z o.o. w Ł. na 2004 rok.

W uzasadnieniu podniósł, że zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) - dalej: p.p.s.a. - do rozpoznawania spraw sądowo-administracyjnych powołane są sądy administracyjne, natomiast przepis art. 3 § 2 i § 3 p.p.s.a. określa zakres sądowej kontroli działalności administracji publicznej. Kontrola ta obejmuje m.in. orzekanie w sprawach skarg na decyzje administracyjne (art. 3 § 2 pkt 1 p.p.s.a.).

Sąd I instancji uznał, że decyzja Prezesa URE prima facie mieści się w granicach art. 3 § 2 pkt 1 p.p.s.a., jest bowiem decyzją administracyjną, a zatem powinna podlegać kontroli sądowo-administracyjnej. Tryb zaskarżenia decyzji administracyjnych wydawanych przez Prezesa URE reguluje ustawa Prawo energetyczne w art. 30 ust. 2. Zgodnie z tą regulacją odwołanie od tych decyzji rozpatruje Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zaś sprawy rozpatrywane są wg przepisów kodeksu postępowania cywilnego. Postępowanie w sprawach należących do kompetencji Prezesa URE jest więc dwufazowe. Faza I - przed Prezesem URE - jest postępowaniem administracyjnym i toczy się wg przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, natomiast faza II - po wydaniu decyzji przez Prezesa URE - jest postępowaniem cywilnym i toczy się przed sądem cywilnym wg specjalnych uregulowań kodeksu postępowania cywilnego (art. 47946 - 47956). Przewidziana ustawą Prawo energetyczne procedura zaskarżania decyzji Prezesa URE stanowi, zdaniem Sądu, lex specialis w stosunku do uregulowań kodeksu postępowania kpa dotyczących zaskarżania decyzji administracyjnych. Wynika z niej, że kontrola decyzji Prezesa URE w postępowaniu odwoławczym należy do Sądu Okręgowego w Warszawie i toczy się wg przepisów kpc. Od wyroków Sądu Okręgowego służy apelacja i kasacja. Nie ulega tym samym wątpliwości, że sprawy te nie podlegają w ogóle kontroli sądów administracyjnych, bowiem przepisy szczególne Prawa energetycznego przekazują je na drogę postępowania cywilnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne