13.09.2005 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 13 wrzenia 2005 r., sygn. I GSK 639/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz (spr.), Sędziowie NSA Urszula Raczkiewicz, Czesława Socha, Protokolant Aleksandra Kuc, po rozpoznaniu w dniu 13 września 2005 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 21 września 2004 r. sygn. akt 3 I SA/Wr 1032/02 w sprawie ze skargi R. G. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 27 lutego 2002 r. Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. oddala skargę kasacyjną 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego od R. G. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 21 września 2004 r., sygn. akt 3 I SA/Wr1032/02, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę R. G. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 27 lutego nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe i określenia kwoty długu celnego.

Sąd oparł się na następującym stanie faktycznym sprawy. Zgłoszeniem celnym z dnia 3 marca 1999 r. zgłoszono do procedury dopuszczenia do obrotu na polskim obszarze celnym ze stawką celną obniżoną owoce i warzywa z Austrii wskazane w fakturze 7488 wystawionej przez firmę [...], zawierającej deklaracje pochodzenia z Włoch.

Decyzją z dnia 18 lipca 2001 r. Dyrektor Urzędu Celnego we Wrocławiu uznał to zgłoszenie za nieprawidłowe w części dotyczącej stawki celnej uznając, że dowód pochodzenia wystawiony był bezprawnie, ponieważ według informacji udzielonych przez austriackie władze celne firma eksportera nie istnieje.

Prezes Głównego Urzędu Ceł utrzymał w mocy decyzję organu I instancji wskazując, że w sprawie zastosowanie ma Protokół 4 Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzeczpospolitą Polską z jednej strony, a Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z drugiej strony (Dz. U. z 1997 r., Nr 104, poz. 662), zgodnie z którym zastosowanie stawek celnych obniżonych może nastąpić tylko przy spełnieniu określonych w nim wymogów. Zgodnie z art. 16 i art. 21 Protokołu 4, zastosowanie stawek celnych obniżonych jest możliwe tylko, gdy towar pochodzi z obszaru Unii Europejskiej w rozumieniu Protokołu 4, pochodzenie towaru jest udokumentowane prawidłowo sporządzonym świadectwem przewozowym EUR 1 lub deklaracją na fakturze oraz spełniony został warunek bezpośredniego przywozu towaru do Polski. W ocenie organu, w tej sprawie faktura z deklaracją o pochodzeniu towaru nie świadczyła o preferencyjnym pochodzeniu towaru, gdyż w wyniku postępowania weryfikacyjnego, przeprowadzonego przez austriackie władze celne ustalono, że firma wskazana jako eksporter nie potwierdziła ani faktu wystawienia faktury ani tym samym deklaracji o pochodzeniu. Faktura, która nie została wystawiona przez eksportera została zatem sfałszowana. Towar nie posiadał więc statusu "produktu pochodzącego" w myśl Układu Europejskiego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty