Wyrok NSA z dnia 13 wrzenia 2005 r., sygn. I GSK 637/05
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz, Sędziowie NSA Urszula Raczkiewicz (spr.), Czesława Socha, Protokolant Aleksandra Kuc, po rozpoznaniu w dniu 13 września 2005 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 21 września 2004 r. sygn. akt 3 I SA/Wr 1029/02 w sprawie ze skargi R. G. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 28 lutego 2002 r. Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. skargę kasacyjną oddala 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego od R. G. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 września 2004 r., sygn. akt 3 I SA/Wr1029/02, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę R. G. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 28 lutego 2002 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe i określenia kwoty długu celnego.
Sąd uznał za miarodajny następujący, ustalony przez organy administracji stan faktyczny sprawy. Zgłoszeniem celnym z dnia 8 czerwca 1999 r. nr [...] R. G. zgłosił do procedury dopuszczenia do obrotu na polskim obszarze celnym ze stawką celną obniżoną owoce i warzywa przywiezione z Austrii, wskazane w fakturze nr 1227 wystawionej przez firmę [...] w Wiedniu, zawierającej deklarację pochodzenia towaru z Włoch oraz w fakturze nr 208894 wystawionej przez firmę [...] w Wiedniu, zawierającej deklarację o pochodzeniu towaru (jabłek [...].) z Czech.
Decyzją z dnia 14 listopada 2001 r. Dyrektor Urzędu Celnego we Wrocławiu uznał to zgłoszenie za nieprawidłowe w części dotyczącej stawki celnej, bowiem austriackie władze celne udzieliły informacji, że w/wym. firmy eksporterów nie potwierdziły wystawienia faktury ani deklaracji o pochodzeniu towaru.
Prezes Głównego Urzędu Ceł utrzymał w mocy decyzję organu I instancji wskazując, że w sprawie zastosowanie ma Protokół 4 Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzeczpospolitą Polską, z jednej strony, a Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z drugiej strony (Dz. U. z 1997 r., Nr 104, poz. 662) oraz Protokół Nr 7 Środkowoeuropejskiej Umowy o Wolnym Handlu (CEFTA) (Dz. U. z 1996 r. Nr 158, poz. 809), zgodnie z którymi zastosowanie stawek celnych obniżonych może nastąpić tylko przy spełnieniu określonych w tych aktach wymogów. Zgodnie z ich treścią zastosowanie stawek celnych obniżonych jest możliwe tylko, gdy towar jest "produktem pochodzącym" w rozumieniu omawianych Protokołów, pochodzenie towaru jest udokumentowane prawidłowo sporządzonym świadectwem przewozowym EUR 1 lub deklaracją na fakturze oraz spełniony został warunek bezpośredniego przywozu towaru do Polski. W ocenie organu faktury z deklaracjami o pochodzeniu towaru nie potwierdzały pochodzenia towaru w rozumieniu omawianych Protokołów, gdyż w wyniku postępowania weryfikacyjnego przeprowadzonego przez austriackie władze celne ustalono, że firmy wskazane jako eksporter nie potwierdziły ani faktu wystawienia faktur, ani tym samym deklaracji o pochodzeniu. Faktury, które nie zostały wystawione przez eksportera zostały zatem sfałszowane, a dodatkowo fakt sfałszowania faktury nr 208894 wystawionej na jabłka [...]. znajduje potwierdzenie w piśmie czeskiej Dyrekcji Generalnej Ceł z dnia 28 sierpnia 2000 r. stwierdzającym, że w latach 1999-2000 miał miejsce tylko jeden przypadek wywozu jabłek [...]. z Czech do Austrii i nastąpiło to w dniu 23 sierpnia 2000 r., a więc po odprawie celnej jabłek, których dotyczy niniejsza sprawa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty