08.02.2005 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 8 lutego 2005 r., sygn. GSK 561/04

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha, Sędziowie NSA Hanna Szafrańska-Falkiewicz (spr.), Józef Waksmundzki, Protokolant Beata Cisek, po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2005 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] Spółki z o.o. w Warszawie od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodka Zamiejscowego w Poznaniu z dnia 14 listopada 2003 r. sygn. akt I SA/Po 1354/01 w sprawie ze skargi [...] Spółka z o.o. w Warszawie na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 29 maja 2001 r. Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie na rzecz [...] Spółka z o.o. w Warszawie kwotę 220 zł ( dwieście dwadzieścia złotych ) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Sąd oddalił skargę "[...]" Spółki z o.o. w Warszawie na wymienioną w sentencji wyroku decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł utrzymującą w mocy decyzję organu I instancji (po częściowej zmianie jej postawy prawnej), w której uznano podane w niej zgłoszenie celne za nieprawidłowe i zakwalifikowano do kodu PCN 8703 22 190 importowane samochody jako pojazdy osobowo-towarowe.

W jego uzasadnieniu Sąd, udzielając negatywnej odpowiedzi na pytanie, czy zamontowanie w pojeździe kratki oddzielającej przestrzeń pasażerską od przestrzeni ładunkowej skutkuje zaliczeniem takiego pojazdu jako pojazdu do transportu towarowego, stwierdził, że przy ocenie przesłanek kwalifikujących pojazd samochodowy do odpowiedniej pozycji taryfy celnej podstawowe znaczenie ma treść pozycji taryfy. Pojazdy kwalifikowane do pozycji 8704 taryfy celnej to pojazdy samochodowe do transportu towarowego. Kodeks celny i przepisy wykonawcze nie dają podstawy do zmiany klasyfikacji celnej zastosowanej w wyniku weryfikacji zgłoszenia celnego. Skutku prawnego w tym zakresie nie mogą zmienić ani przepisy homologacyjne, ani przepisy o ruchu drogowym. Samochód osobowy z przegrodą pozostaje bowiem nadal pojazdem mechanicznym przeznaczonym zasadniczo do przewozu osób, ponieważ pozycja 8703 taryfy celnej obejmuje pojazdy przeznaczone do przewozu osób właśnie zasadniczo, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty