17.01.2005 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2005 r., sygn. GSK 364/04

 

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym : Przewodniczący Anna Robotowska (spr.), Sędzia NSA, Sędziowie (NSA Andrzej Kuba, Urszula Raczkiewicz, Protokolant Agnieszka Romaniuk, po rozpoznaniu w dniu 17 stycznia 2005r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] Spółka z o.o. w Warszawie od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego-Ośrodka Zamiejscowego w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2003r. sygn.akt I SA/Po 1853/01 w sprawie ze skargi [...] Spółka z o.o. w Warszawie na postanowienie Prezesa Głównego Urzędu Ceł w Warszawie z dnia 25 czerwca 2001r. Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie na rzecz [...] Spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę 280zł (słownie : dwieście osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Agencja Celna C. [...]., działająca z upoważnienia importera "[...]" Spółka z o.o. w Warszawie, zgłosiła w dniu 27 lipca 1999 r. w Urzędzie Celnym w Rzepinie, w celu objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu, po uszlachetnieniu biernym, dwa nowe pojazdy samochodowe marki Renault Megane Scenic na podstawie dokumentu SAD z tego samego dnia, nr [...]. W tym dokumencie SAD, w polu 31 strona określiła importowane pojazdy jako pojazdy samochodowe do transportu towarowego, zbudowane na bazie nadwozia samochodu osobowego o ładowności do 1000 kg, deklarując w polu 33 kod PCN 8704 31 91 1.

W wyniku powtórnej kontroli tego zgłoszenia celnego, przeprowadzonej w Urzędzie Celnym w Rzepinie (na podstawie art. 83 Kodeksu celnego), organ celny stwierdził, że samochody zostały nieprawidłowo zaklasyfikowane do pozycji 8704 taryfy celnej, (obejmującej pojazdy samochodowe do transportu towarowego), zamiast do pozycji 8703 obejmującej pojazdy samochodowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi). Uzasadnił to tym, że samochody posiadały oszklone nadwozie, typowe dla samochodów osobowych wykończenie wnętrza, pięć miejsc siedzących i w związku z tym uznał, że zamontowanie kratki działowej w samochodzie osobowym (oddzielającej przestrzeń pasażerską od bagażowej) w ramach procedury uszlachetniania biernego, nie zmieniło tych samochodów na ciężarowe.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty