Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 2005 r., sygn. GSK 1259/04
Jeśli statut miasta stanowi o obowiązku opiniowania projektów uchwał rady przez odpowiednią komisję stałą, to zasięgnięcie takiej opinii jest obligatoryjne i nie może zostać pominięte.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 18 stycznia 2005 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prokuratora Rejonowego w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 czerwca 2004 r. III SA/Kr 289/04 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w L. na uchwałę Rady Miasta L. z dnia 29 maja 2003 r. (...) w przedmiocie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych - uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje WSA w Krakowie do ponownego rozpoznania.
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 21 czerwca 2004 r., III SA/Kr 289/04, Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę Prokuratora Rejonowego w L. na uchwałę Rady Miasta L. z dnia 29 maja 2003 r., (...), w przedmiocie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
W uzasadnieniu Sąd podał, że w skardze z dnia 12 marca 2004 r. Prokurator Rejonowy w L. wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały Rady Miasta L., ponieważ, jego zdaniem, została ona wydana z naruszeniem par. 49, par. 51 pkt 2, par. 52, par. 53, par. 58 Statutu Miasta L. z dnia 27 grudnia 2001 r. oraz par. 43, par. 49, par. 51 ust. 2 pkt p, par. 52, par. 53, par. 59 Statutu Miasta L. z dnia 17 lipca 2003 r., a także art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Zdaniem Prokuratora w toku X sesji Rady Miasta L. doszło do szeregu naruszeń prawa. W szczególności zgodnie z obowiązującym w dniu podejmowania uchwały Statutem Miasta L. z dnia 27 grudnia 2001 r. inicjatywę uchwałodawczą posiadał Zarząd Miasta, klub radnych lub grupa co najmniej 5 radnych. Prawa inicjatywy nie posiadał natomiast Przewodniczący ani Burmistrz. Ponadto Prokurator zarzucił naruszenie obowiązku wyrażenia opinii w sprawie projektu przedmiotowej uchwały przez Komisję Gospodarki Komunalnej, Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego i Ochrony Środowiska. Obrad tej komisji nie zwołano w zakreślonym w statucie terminie, nie sporządzono protokołu z posiedzenia i nie przedstawiono opinii Radzie Miasta L. Prokurator zarzucił również, że przy uchwalaniu zaskarżonej uchwały oparto się na opinii Przewodniczącego Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która zgodnie z ustawą i statutem Miasta L. nie jest Komisją Rady. Skarżący wskazał nadto, że w momencie podejmowania zaskarżonej uchwały nastąpiła swoista sytuacja prawna polegająca na tym, że w dniu 29 maja 2003 r. obowiązywał statut z dnia 27 grudnia 2001 r., z treści protokołu i uchwały wynika jednak, że zaskarżona uchwała w intencji inicjatorów miała być opracowywana w oparciu o Statut Miasta L. z 27 marca 2003 r. wprowadzony uchwałą nr VII/61/03 - Dz.Urz. Woj. M. z dnia 17 lipca 2003 r. nr 189 poz. 2384, który wchodził w życie z dniem 1 sierpnia 2003 r., uchylając statut poprzedni. Zaskarżona uchwała narusza w ocenie Skarżącego zarówno postanowienia starego, jak i nowego statutu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty