20.10.2005 Podatki

Wyrok NSA z dnia 20 padziernika 2005 r., sygn. FSK 2512/04

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogusław Gruszczyński, Sędziowie NSA Stefan Babiarz, Sylwester Marciniak (spr.), Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 20 października 2005 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 21 czerwca 2004 r. sygn. akt I SA/Gd 2826/02 w sprawie ze skargi "ZES" S.A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 29 listopada 2002 r. (...) w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 1998-2001 oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 czerwca 2004 r. /I SA/Gd 2826/02/ Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, po rozpatrzeniu skargi "ZES" S.A. w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 29 listopada 2002 r., (...), w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 1998-2001, uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję Wójta Gminy G. z dnia 30 września 2002 r. (...) oraz zasądził od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. na rzecz strony skarżącej kwotę 200 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

2. W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji ustalił, iż zaskarżoną decyzją organ odwoławczy utrzymał w mocy decyzję organu I instancji z dnia 30 września 2002 r., którą odmówiono stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości. Organ odwoławczy zauważył, iż nie wszystko co znajduje się w obrębie pasa drogowego może korzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości. Zwolnienie odnosi się wyraźnie do dwóch kategorii: budowli dróg publicznych i gruntów zajętych pod te drogi wraz z pasami drogowymi. Zapis zwolnienia należy odnieść wyłącznie do gruntu leżącego w pasie drogowym, nie zaś do innych elementów, jak np. urządzeń służących do organizacji i zabezpieczenia ruchu, gdyż nie są one opodatkowane podatkiem od nieruchomości. Uznanie systemu oświetlenia za urządzenie zabezpieczające ruch wyłącza możliwość przyznania zwolnienia podatkowego. Organ podniósł też, iż instalacja oświetleniowa nie jest budowlą drogi publicznej, gdyż nie odpowiada pojęciu obiektu budowlanego położonego w pasie drogowym bezpośrednio służącego do postoju lub ruchu pojazdów i pieszych - oświetlenie podnosi standard drogi, lecz nie przesądza o jej istnieniu i funkcji. W konsekwencji nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne