Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2005 r., sygn. FSK 1462/04
Wojewódzki Sąd Administracyjny nie może naruszyć prawa materialnego stanowiącego o prawach i obowiązkach strony, bowiem nie posiada uprawnień do bezpośredniego orzekania w tym zakresie.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Edmund Łój, Sędziowie NSA Małgorzata Niezgódka - Medek, Józef Orzel (spr.), Protokolant Piotr Dębkowski, po rozpoznaniu w dniu 3 czerwca 2005 r. na rozprawie w I Wydziale Izby Finansowej skargi kasacyjnej Cukrowni "G." S.A. z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 10.03.2004 sygn. akt I SA/Sz 2113/02 w sprawie ze skargi Cukrowni "G." S.A. z siedzibą w G. na decyzję Izby Skarbowej w S. dnia 29 sierpnia 2002 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za marzec 1999 r.; (...) w przedmiocie odsetek od zaległości podatkowych 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Szczecinie; 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w S. na rzecz Cukrowni "G." S.A. z siedzibą w G. kwotę 2.347 zł /dwa tysiące trzysta czterdzieści siedem złotych/, tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 10 marca 2004 r., SA/Sz 2113/02 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargi Cukrowni "G." S.A. z siedzibą w G. na decyzje Izby Skarbowej w S. z dnia 29 sierpnia 2002 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiąc marzec 1999 r., z dnia 29 sierpnia 2002 r. (...) w przedmiocie odsetek od zaległości podatkowych.
Sąd przytoczył ustalenia faktyczne oraz przedstawił stan prawny sprawy.
Inspektor Kontroli Skarbowej z Urzędu Kontroli Skarbowej w S., w wyniku przeprowadzonej kontroli w zakresie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 26 sierpnia 1994 r. o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukierniczym /Dz.U. nr 98 poz. 473 ze zm./, że szczególnym uwzględnieniem prawidłowości rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług za listopad - grudzień 1998 r. oraz styczeń - październik 1999 r. stwierdził, że Cukrownia "G.", naruszając przepisy art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ w powiązaniu z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./, nieprawidłowo odliczyła w miesiącu marcu 1999 r. podatek naliczony w łącznej kwocie 19.838,86 zł wynikający z 12 faktur VAT wystawionych przez odbiorców cukru z tytułu udzielonych prowizji - rabatów. Inspektor Kontroli Skarbowej przyjął, że Cukrownia udzielała odbiorcom cukru rabatów, które były niewłaściwie traktowane jako prowizja. Zamiast bezpośrednio obniżyć cenę cukru w fakturach sprzedaży przez sprzedawcę, tj. Cukrownię, zastosowano praktykę polegającą na tym, że nabywca cukru wystawiał Cukrowni faktury VAT z tytułu prowizji. Zdaniem Inspektora Kontroli Skarbowej, stosowana praktyka miała na celu obejście przepisu regulującego cenę minimalną i uniknięcie opłaty sankcyjnej za sprzedaż cukru poniżej ustalonej ceny minimalnej. Przyjęcie formuły prowizji zamiast rzeczywistego rabatu naruszało przepisy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym a ponadto par. 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 56 poz. 1024 ze zm./. Wykorzystanie formuły prowizji zamiast rabatu spowodowało zaniżenie deklarowanych kwot zobowiązania w podatku VAT. Sprzedaż cukru opodatkowana była stawką 7% podatku od towarów i usług, zaś nabywcy cukru wystawiając faktury Cukrowni stosowali 22% podatku VAT, a Cukrownia po ich otrzymaniu obniżała o podatek naliczony obciążający ją podatek należny, czyli podatek zaniżano o 15% z tytułu udzielonych rabatów. W wyniku powyższych ustaleń Inspektor UKS uznał, że faktury wystawione przez nabywców cukru nie mogą stanowić podstawy obniżenia podatku należnego Cukrowni o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur, co wynikało z par. 54 ust. 4 pkt 5 lit. "c" rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15.12.1997 r., zgodnie z którym to przepisem, gdy nabywca posiada fakturę lub fakturę korygującą potwierdzającą czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego, faktury te nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Ponadto wskazano, że decyzją Inspektora Kontroli Skarbowej z dnia 30 stycznia 2002 r. (...), wydatki poniesione przez Cukrownię na opłacenie faktur dotyczących prowizji, zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i dlatego też z mocy art. 25 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, za miesiąc marzec 1999 r. bezzasadnie obniżono podatek należny o kwotę 19.838,86 zł na podstawie faktur VAT dotyczących udzielonych rabatów /prowizji/. Inspektor Kontroli Skarbowej decyzją z dnia 30.01.2002 r. określił Cukrowni za miesiąc marzec 1999 r. kwotę zobowiązania w podatku VAT w wysokości 86.461 zł, zaległość podatkową w tej samej wysokości oraz ustalił dodatkowe zobowiązanie podatkowe w kwocie 5.951 zł. Ponadto, odrębną decyzją z tej samej daty (...) Inspektor Kontroli Skarbowej określił odsetki od zaległości w podatku od towarów i usług w wysokości 21.865,80 zł, wyliczone na dzień 30.01.2002 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty