17.06.2005 Podatki

Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2005 r., sygn. I FSK 4/05

Powołanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego nie może zastąpić prawidłowego sformułowania podstaw kasacyjnych /art. 174 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ stanowisko organów władzy sądowniczej może stanowić element uzasadnienia przytoczonej podstawy kasacyjnej /art. 176 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi/ Nie może natomiast jej zastępować. Podobną uwagę można odnieść do powołania się na linie orzecznictwa sądowego.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 17 czerwca 2005 r. na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej Spółki Cywilnej "Z.-B." Henryk K., Irena K. i Elżbieta K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 11 sierpnia 2004 r., I SA/Ka 1470/03 w sprawie ze skargi Spółki Cywilnej "Z.-B." Henryk K., Irena K. i Elżbieta K. na decyzję Izby Skarbowej w K. Ośrodek Zamiejscowy w Cz. z dnia 9 czerwca 2003 r. (...) w przedmiocie ustalenia wysokości dodatkowego zobowiązania w podatku od towarów i usług - oddala skargę kasacyjną.


UZASADNIENIE

Przedmiotem skargi kasacyjnej Spółki cywilnej "Z.-B." Henryk K., Elżbieta K. i Irena K. w Kamienicy Śląskiej jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 11 sierpnia 2004 r. I SA/Ka 1470/03. Wyrokiem tym Sąd oddalił skargę Spółki na decyzję Izby Skarbowej w K. OZ w Cz. z dnia 9 czerwca 2003 r. (...) w przedmiocie ustalenia wysokości dodatkowego zobowiązania w podatku od towarów i usług za lipiec 2001 r., którą utrzymano w mocy decyzję Urzędu Skarbowego w L. z dnia 13 marca 2003 r. (...), ustalającą takie zobowiązanie w wysokości 1.927,20 zł.

W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił okoliczności faktyczne sprawy i stanowisko organów podatkowych, zawarte w wydanych przez nie decyzjach.

Podał, że w toku postępowania przed tymi organami stwierdzono, iż Spółka w deklaracji VAT-7 za lipiec 2001 r. rozliczyła m.in. podatek naliczony wynikający z 4 faktur wystawionych przez PPUH "B." z siedzibą w D.-G. Postępowanie sprawdzające przeprowadzone u wystawcy faktur wykazało, że nie posiadał on kopii tych faktur i nie zarejestrował ich w rejestrze sprzedaży za lipiec 2001 r. oraz nie wykazał należnego z nich podatku w deklaracji podatkowej. Konsekwencją ujawnionych nieprawidłowości, do których odnosił się par. 50 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 109 poz. 1245 ze zm./, zwanego dalej w skrócie "rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r.", było określenie w drodze decyzji zmiany rozliczenia zadeklarowanego podatku. Ponadto, stosownie do art. 27 ust. 6 w zw. z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, zwanej dalej w skrócie "ustawą o VAT", organy były zobowiązane do wydania decyzji ustalającej dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30 procent kwoty zawyżenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny miesiąc.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne