15.07.2004

Wyrok NSA z dnia 15 lipca 2004 r., sygn. OSK 617/04

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Eugeniusz Mzyk, Sędziowie NSA Elżbieta Stebnicka (spr.), Jerzy Sulimierski, Protokolant Edyta Pawlak, po rozpoznaniu w dniu 15 lipca 2004 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi Kuratora Sądowego Spółki z o.o. "O." Przedsiębiorstwa Naftowego w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 stycznia 2004 r. sygn. akt IV SA 2296/02 w sprawie ze skargi Kuratora Sądowego Spółki z o.o. "O." Przedsiębiorstwa Naftowego w B. na decyzję Ministra Gospodarki z dnia 19 lutego 2002 r. (...) w przedmiocie przejęcia przedsiębiorstwa na własność Państwa oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 2l stycznia 2004 r. oddalił skargę Marka K. - kuratora sądowego Przedsiębiorstwa Naftowego "O." na decyzję Ministra Gospodarki z dnia 19 kwietnia 2002 r., którą to decyzją utrzymał w mocy decyzję własną z dnia 19 lutego 2002 r. o nie stwierdzeniu nieważności:

- zarządzenia Ministra Przemysłu z dnia 30 sierpnia 1946 r. o ogłoszeniu drugiego wykazu przedsiębiorstw przechodzących na własność Państwa /M.P. 98 poz. 82/,

- orzeczenia Ministra Przemyślu i Handlu z dnia 17 czerwca 1947 r. o przejęciu na własność Państwa przedsiębiorstw w części dotyczącej przedsiębiorstwa pn. "O." - Przedsiębiorstwo Naftowe - Sp. z o.o. w B.,

- orzeczenia Ministra Górnictwa z dnia 30 lipca 1951 r. w sprawie zatwierdzenia protokołu zdawczo-odbiorczego przedsiębiorstwa firmy "O." - Przedsiębiorstwo Naftowe - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - B.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku podał, że przedsiębiorstwo "O." Sp. z o.o. w B. zostało objęte wykazem przedsiębiorstw podlegających nacjonalizacji, który to wykaz został należycie ogłoszony na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1946 r. /Dz.U. nr 17 poz. 114 ze zm./, co skutkowało wszczęcie postępowania nacjonalizacyjnego. Sąd nie podzielił stanowiska kuratora sądowego Przedsiębiorstwa Naftowego "O.", że wydanie następnie nowego rozporządzenia wykonawczego z dnia 30 stycznia 1947 r., powoduje samo przez się utratę mocy zarządzenia w sprawie wykazu przedsiębiorstw podlegających nacjonalizacji i konieczność wydania nowego orzeczenia wszczynającego postępowanie nacjonalizacyjne na podstawie tego nowego zarządzenia. Sąd podał, że wszczęcie postępowania nacjonalizacyjnego przed dniem 31 marca 1947 r. powoduje, że nie został przekroczony termin prekluzyjny z art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 3 stycznia 1946 r. Nadto sąd powołał się na orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego zdaniem którego brak orzeczenia o odszkodowaniu za przejęte przedsiębiorstwo nie rodzi skutku, iż decyzja stwierdzająca przejście przedsiębiorstwa na rzecz Państwa jest nieważna. Natomiast co do niekonstytucyjności aktów normatywnych stanowiących podstawę wydanych decyzji zdaniem Sądu może wypowiedzieć się jedynie Trybunał Konstytucyjny.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty