02.12.2004 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2004 r., sygn. GSK 211/04

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA - Jan Bała, Sędziowie NSA - Wojciech Chróścielewski (spr.), - Kazimierz Jarząbek, Protokolant - Anna Tomaka, po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2004 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] Spółki z o.o. z siedzibą w Mławie od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 listopada 2003 r. sygn. akt V SA 3710/02 w sprawie ze skargi [...] Spółki z o.o. z siedzibą w Mławie na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia 24 października 2002 r. Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w Warszawie na rzecz [...] Spółki z o.o. w Mławie kwotę 220 (dwieście dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

GSK 211/04

UZASADNIENIE

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 listopada 2003 r., V SA 3710/02 oddalił skargę [...] - spółki z o.o. w Mławie na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie. Sąd uznał, że zaskarżona decyzja odpowiada prawu, a argumentacja prawna i faktyczna przedstawiona w jej uzasadnieniu zasługuje na akceptację. W uzasadnieniu Sąd podał, że Dyrektor Izby Celnej w Warszawie decyzją z 24 października 2002 r. [...]wydaną na podstawie art. 233 § l pkt l ustawy z 29sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 137, poz. 926 ze zm.) oraz art. 262, art. 23 § l w zw. z art. 30 § l pkt 3, art. 85 § l, art. 222 § 4 i § 5 ustawy z 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz.U nr 23, póz. 117 ze zm.), po rozpatrzeniu odwołania od decyzji Dyrektora Urzędu Celnego w Warszawie z 23 stycznia 2002 r. nr [...] utrzymał w mocy decyzję organu celnego pierwszej instancji. W uzasadnieniu swojej decyzji Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdził, że 21 września 1999 r. "[...] - Sp. z o.o. w Mławie dokonała zgłoszenia celnego części do produkcji telewizorów, wnioskując o objęcie towaru z Korei Południowej procedurą dopuszczenia do obrotu na polskim obszarze celnym. Do zgłoszenia celnego m.in. załączono fakturę na kwotę 136315,00 DEM i deklarację wartości celnej. Dyrektor UC w Warszawie przyjął zgłoszenie jako odpowiadające wymogom określonym w art. 64 § l i 2 K. cel. co z mocy prawa spowodowało objęcie towaru wnioskowaną procedurą i określenie kwoty wynikającej z długu celnego. W wyniku przeprowadzonej przez pracowników Urzędu Celnego w Warszawie powtórnej kontroli celnej towarów importowanych w latach 1998-1999 r. przez "[...]" - Spółkę z o.o. w Mławie ujawniono, że 14 stycznia 1999 r. Spółka ta oraz firma "[...]." w Korei podpisały umowę licencyjną i pomocy technicznej. W ramach tej umowy licencjodawca przekazał "[...] - Sp. z o.o. licencję i prawo do wytwarzania, produkcji, użytkowania i sprzedaży licencjonowanych produktów przy wykorzystaniu informacji technicznych i praw własności przemysłowej przysługujących lub przekazanych licencjodawcy. W zamian za te prawa "[...]" - Spółka z o.o. zobowiązała się do poniesienia opłaty za ujawnienie technologii (opłata wstępna) oraz ponoszenia opłat licencyjnych. Funkcjonariusze celni ujawnili ponadto faktury z 31 grudnia 1999 r.: nr [...] na kwotę 509.200,26 USD i nr [...] na kwotę 319.742,00 USD, obejmujące należności licencyjne, a także fakturę nr [...] z 31 marca 1999 r. na kwotę 300.000,00 USD obejmującą opłatę wstępną za ujawnienie technologii. Ujawnili też sporządzone przez eksportera noty debetowe ("interes invoice"), które według oświadczenia Spółki zostały wystawione w związku z prolongatą terminu płatności za sprowadzony towar. Wyniki kontroli zostały zawarte w protokole z 5 lipca 2000 r. W związku z tymi faktami Dyrektor Urzędu Celnego w Warszawie wszczął z urzędu postępowanie w sprawie ustalenia prawidłowej wartości celnej towaru. Decyzją z 23 stycznia 2002 r. ten sam organ uznał przedmiotowe zgłoszenie celne za nieprawidłowe w części dotyczącej wartości celnej i długu celnego. Dokonał w tym zakresie ponownych wyliczeń uzasadniając, że w celu określenia wartości celnej do ceny faktycznie zapłaconej lub należnej za przywożone towary dolicza się, zgodnie z art. 30 § l pkt 3 Kodeksu celnego, m.in. opłaty licencyjne, które kupujący musiał zapłacić jako warunek sprzedaży towaru. Organ odwoławczy utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji. Podzielił pogląd organu I instancji, że strona skarżąca powinna dołączyć do zgłoszenia celnego wszystkie dokumenty, których przedstawienie jest wymagane do objęcia towaru procedurą celną, do której jest zgłaszany (art. 64 § 2 K.cel.). Jego zdaniem wartość towaru została zaniżona, z powodu nieuwzględnienia należności związanych z poniesionymi przez stronę dodatkowymi kosztami dotyczącymi opłat na rzecz licencjodawcy z tytułu przekazania licencji i prawa do wytwarzania, produkcji, użytkowania i sprzedaży analogowych telewizorów kolorowych z wykorzystaniem informacji technicznych, których właścicielem jest "[...].". Koszty te są jedną z odmian "opłat licencyjnych", które zgodnie z art. 30 § l pkt 3 K. cel. powinny być ujęte w wartości celnej towaru. Tymi dodatkowymi kosztami, zgodnie z treścią umowy licencyjnej i pomocy technicznej z 14 stycznia 1999 r. są:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty