Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    17.07.2003

    Wyrok NSA z dnia 17 lipca 2003 r. sygn. II SA 3944/02

    Udzielenie zamówienia z wolnej ręki na prace z zakresu działalności twórczej i artystycznej w dziedzinie kultury i sztuki może mieć miejsce tylko i wówczas, gdy takie zamówienie może być zrealizowane jedynie przez jednego dostawcę lub wykonawcę.

    Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2003 r. sprawy ze skargi Wójta Gminy Grodzisk na decyzję Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 6 listopada 2002 r. Nr ZD/15742/02 w przedmiocie zatwierdzenia trybu zamówienia z wolnej ręki oddala skargę.

    Uzasadnienie

    Pismem z dnia 29 maja 2002 r. Gmina Grodzisk, zwana dalej "skarżącą", zwróciła się do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z wnioskiem o zatwierdzenie trybu zamówienia z wolnej ręki na wykonanie "Projektu planu zagospodarowania przestrzennego gminy Grodzisk". Projekt ten jest kontynuacją "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Grodzisk" i, jak podkreśla gmina, jest utworem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.). W świetle bowiem art. 1 ust. 2 pkt 6 tej ustawy przedmiotem prawa autorskiego są utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne. Ponadto twórczy charakter zamierzonego opracowania znajduje potwierdzenie w przepisach art. 13a ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 ze zm.), co w świetle art. 71 ust. 1 pkt 1 tej ustawy uzasadnia wydanie zgody na tryb zamówienia publicznego z wolnej ręki. Stosownie bowiem do art. 13a ust. 1 cytowanej ustawy w przypadku gdy przedmiotem zamówienia publicznego są twórcze prace projektowe, wybór najkorzystniejszej oferty może być poprzedzony konkursem, przy czym zgodnie z art. 13a ust. 3 tej ustawy udzielenie zamówienia publicznego na twórcze prace projektowe o wartości zamówienia przekraczającej równowartość kwoty 25.000 euro poprzedza się konkursem. W świetle zaś art. 13a ust. 2 pkt 2 ustawy o zamówieniach publicznych przez twórcze prace projektowe, o których mowa w ust. 1, należy rozumieć mające cechy utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych urbanistyczne prace projektowe. Zgodnie zaś z przepisem art. 71 ust. 1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych, który w ocenie skarżącej uzasadnia wniosek o zatwierdzenia trybu zamówienia z wolnej ręki, zamawiający może udzielić zamówienia publicznego z wolnej ręki, gdy z przyczyn technicznych lub w przypadku udzielania zamówienia publicznego na prace z zakresu działalności twórczej i artystycznej w dziedzinie kultury i sztuki, a także z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być wykonane tylko przez jednego dostawcę lub wykonawcę. W rezultacie, jak wywodzi skarżąca, z uwagi na mające charakter dzieła "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Grodzisk” wykonawcą "Projektu planu zagospodarowania przestrzennego gminy Grodzisk" powinien być autor opracowanego wcześniej studium. Wykonawca ten, jak podkreśla gmina, jako jedyny zapewni właściwe wykonanie "Projektu planu zagospodarowania przestrzennego gminy Grodzisk", poprzez zapewnienie spójności tego projektu ze studium, czego wymaga przepis art. 18 ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 ze zm.). W świetle tego przepisu wójt, burmistrz albo prezydent miasta, po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, bada spójność rozwiązań projektu planu z polityką przestrzenną gminy określoną w studium, o którym mowa w art. 6.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.