Wyrok NSA z dnia 17 września 2003 r., sygn. III SA 2916/01
1. Środki przyznane w ramach dotacji mają "znaczony" charakter i podmiot je otrzymujący nie ma swobody w ich wykorzystaniu, chyba że pozwalają mu na to przepisy szczególne.
2. Przepis art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ nie ma uznaniowego charakteru. Jeśli zajdą opisane w nim przesłanki, dotacja podlega zwrotowi.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy L. na decyzję Ministra Finansów z dnia 17 września 2001 r. w przedmiocie dotacji - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Wojewoda pismem z dnia 23 czerwca 2001 r. nakazał Gminie L. dokonanie zwrotu na rachunek budżetu państwa kwoty 482.842,85 zł jako części dotacji pobranej w nadmiernej wysokości. Powołał się przy tym na art. 93 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./. Uzasadniając swoje stanowisko podał, że Gmina otrzymała decyzją Wojewody z dnia 19 grudnia 1997 r. dotację w wys. 1.828.500 zł przeznaczoną na wykończenie budynku o wartości 484.300 zł przekazanego jej w stanie surowym przez Spółkę W. S.A. dla powodzian z terenów gmin L. i G. W budynku tym, oddanym do użytkowania 25 maja 1999 r., 20 lokali mieszkalnych zostało zasiedlonych przez najemców z terenów dotkniętych w 1997 r. powodzią. Pozostałe 9 mieszkań nie zostało natomiast zasiedlonych do czasu sprzedaży budynku przez gminę dnia 19 września 2000 r. spółce cywilnej "O." za kwotę 349.859,50 zł. Koszt robót adaptacyjno-wykończeniowych tych 9 lokali stanowił podaną na wstępie kwotę, którą, zdaniem Wojewody, Gmina powinna zwrócić do budżetu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty