Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606495)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    13.02.2003

    Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2003 r., sygn. II SA/Po 759/01

    Ustawa z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik /Dz.U. 1996 nr 87 poz. 395 ze zm./ nie zawiera przepisów, regulujących sposób obliczania terminów, co powoduje potrzebę sięgania do przepisów ogólnych. Termin oznaczony w miesiącach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było w ostatnim dniu tego miesiąca /art. 112 Kc/.

    O błędności wykładni przyjętej przez Kierownika Urzędu świadczy wynik owej wykładni - gdyby deportowany rozpoczął pracę np. 2 stycznia a zakończył 30 sierpnia, to przy wykładni proponowanej przez organ administracji publicznej, nie mógłby skorzystać ze świadczenia za 30 dni stycznia i 30 dni sierpnia. Inny deportowany, który podjąłby pracę dnia 1 stycznia a zakończył 31 sierpnia, nabyłby prawo do świadczenia za dwa miesiące dłużej, mimo że pracował tylko o dwa dni dłużej.

    Ratio legis art. 3 ust. 1 tej ustawy wskazuje, że wolą ustawodawcy było przyznanie świadczenia za pełne miesiące pracy, bez względu na to, kiedy ów okres zaczął płynąć i kiedy się zakończył.

     

    Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Stanisławy K. na decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w W. z dnia 1 lutego 2001 r. (...) w przedmiocie świadczenia pieniężnego z tytułu pracy przymusowej - uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w W. z dnia 28 lipca 2000 r. (...);


    UZASADNIENIE

    Decyzją z dnia 28 lipca 2000 r. (...) Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na podstawie art. 1 ust. 1 i art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 2 ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich /Dz.U. 1996 nr 87 poz. 395 ze zm./ odmówił Stanisławie K. przyznania uprawnienia do owego świadczenia.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.