Wyrok NSA z dnia 29 października 2003 r., sygn. I SA/Łd 1189/02
Warunkiem zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. "b" ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /t.j. Dz.U. 2000 nr 54 poz. 654 ze zm./ jest przekazanie lub zużycie towarów /świadczenie usług/ na potrzeby reprezentacji i reklamy.
UZASADNIENIE
Decyzją, z dnia 4 lutego 2002 r. Inspektor Kontroli Skarbowej w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Ł. określił "P." Spółce z o.o. w Ł. zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych za 2000 r. w wysokości 74.164 zł.
Izba Skarbowa w Ł. po rozpatrzeniu odwołania spółki uchyliła rozstrzygnięcie organu I instancji i określiła zaległość w podatku dochodowym od osób prawnych za 2000 r. w wysokości 17.500 zł jako różnicę między podatkiem należnym a wykazanym w deklaracji na dzień wydania decyzji oraz odsetki za zwłokę. W uzasadnieniu decyzji wskazano m.in., że spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o kwotę 9.439,63 zł odpowiadającą należnemu podatkowi VAT od wystawionych faktur sprzedaży wewnętrznej na kwotę 52.907,38 zł stanowiącą równowartość produktów przekazywanych gratisowo stałym odbiorcom spółki /a nie uznanych przez spółkę za koszty reklamy/ co narusza przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. "b" ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /t.j. Dz.U. 2000 nr 54 poz. 654 ze zm./. Spółka w celu zwiększenia sprzedaży wprowadziła dla nabywców sprzedaż premiową, polegającą na tym, że oprócz zakupionej partii towarów nabywca otrzymywał dodatkowo jedną sztukę sprzętu AGD. Działanie takie miało wpłynąć na wzrost przychodów. Sprzedaż premiowa nie może być utożsamiana z reklamą, gdyż wręczenie nagród następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie z nabyciem towaru. Działania reklamowe poprzedzają zawarcie transakcji sprzedaży i mają na celu zachęcenie do zakupu. Koszty związane z zakupem i wydawaniem nagród są niewątpliwie ponoszone w celu zwiększenia przychodu i stanowią koszty uzyskania przychodów. Skoro jednak przekazane nieodpłatnie towary - w ramach sprzedaży premiowej - nie stanowią reklamy, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to nie mają również zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. "b" tej ustawy. Obliczony przez spółkę VAT należny w kwocie 9.439,63 zł od przekazanych nieodpłatnie towarów stanowiłby koszt uzyskania przychodu, gdyby wartość tych towarów obciążała koszty reprezentacji i reklamy i uznanie ich - stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej - za pozostałe koszty działalności pozbawiło spółkę - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. "b" ustawy zaliczenia należnego podatku od towarów i usług od sprzedaży premiowej do kosztów uzyskania przychodów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty