Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606495)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    05.02.2002 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2002 r., sygn. I SA/Wr 1586/97

    O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana decyduje jej charakter. O charakterze i o dacie jej wykonania decydują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem sytuacji, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług.

     

    Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Zakładów Samochodów Dostawczych "D.-F. - M." Spółka z o.o. w W. Zakład Samochodów Dostawczych w N. na decyzję Izby Skarbowej w O. z dnia 19 sierpnia 1997 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za rok 1995 - uchyla zaskarżoną decyzję i decyzję Urzędu Skarbowego w N. z dnia 14 maja 1997 r. (...); (...).


    UZASADNIENIE

    Urząd Skarbowy w N. decyzją z dnia 14 maja 1997 r. (...) określił Zakładowi Samochodów Dostawczych w N. - "D.-F. - M." Spółka z o.o. w W. podatek od towarów i usług za poszczególne miesiące roku 1995 w innych kwotach, aniżeli wynikały z deklaracji. Organ uznał bowiem, że rozliczając ten podatek podatnik nieprawidłowo określił moment powstania zobowiązania podatku w usługach napraw gwarancyjnych.

    W odwołaniu od tej decyzji podatnik kwestionował stanowisko Urzędu i zarzucał, że naprawy gwarancyjne nie stanowią usługi wymienionej w art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./. W rzeczywistości bowiem w takim przypadku dochodzi do obciążenia producenta podzespołów kosztami naprawy części, które uprzednio były Fabryce dostarczone jako sprawne i za które została zapłacona cena wraz z zawartym w niej podatkiem VAT. Po okazaniu się, że części są wadliwe i wymagają naprawy, którą wykonywały uprawnione stacje obsługi - fabryka w N. obciążała producenta tego wyrobu poniesionymi kosztami naprawy. Realizowała zatem swoje własne prawo wynikające z gwarancji i nie dochodziło z tego tytułu do nawiązania nowego stosunku prawnego. Zwrot kosztów stanowił zatem postać odszkodowania należnego podatnikowi i dlatego nie był czynnością wymienioną w art. 2 cyt. ustawy.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Art./§ 122 187
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.