25.02.2002 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 25 lutego 2002 r., sygn. V SA 993/01

1.W postępowaniu antydumpingowym w szczególny sposób określa się legitymację czynną do wszczęcia postępowania /art. 20 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych /Dz.U. nr 157 poz. 1028/. Sprawdzenie, czy wnioskodawca ma legitymację czynna, do wystąpienia z wnioskiem stanowi pierwszą przesłankę wszelkich dalszych ustaleń postępowania antydumpingowego.

2. W postępowaniu administracyjnym o mniejszym zakresie i złożoności, niż postępowanie gospodarcze antydumpingowe, organ administracji w samej treści decyzji /uzasadnienia/ omawia sposób prowadzenia postępowania dowodowego, przeprowadza analizę dowodów i ich ocenę - tego wszystkiego nie można zrobić w decyzji publikowanej w dzienniku promulgacyjnym, adresowanej do wielu uczestników postępowania. Dlatego organ administracji powinien w aktach administracyjnych zamieścić stosowne własne analizy i oceny nie ograniczając się do przytoczenia dokumentów in crudo, które mu służyły za podstawię wnioskowania.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Marek H. - PPHU "M." na decyzję Ministra Gospodarki z dnia 22 lutego 2001 r. opublikowaną w Monitorze Polskim 2001 r. nr 8 poz. 145 w przedmiocie cła antydumpingowego - uchyla zaskarżoną decyzję, (...).


UZASADNIENIE

Marek H., prowadzący PPHU "M.", złożył skargę na decyzję Ministra Gospodarki z 22 lutego 2001 r., ogłoszoną w M.P. z 2001 nr 8 poz. 145, utrzymującą w mocy decyzję tego samego organu z 31 października 2000 r. ogłoszoną w Monitorze Polskim z 2000 nr 35 poz. 719, w sprawie nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z 26 października 1998 r. /ogłoszoną w Monitorze Polskim 1998 nr 35 poz. 719/. Decyzja ta dotyczyła zapalniczek jednorazowych przywożonych z Chin. Skarga złożona w sprawie V SA 993/01 dotyczyła nałożenia cła antydumpingowego za obejście zakazu ustanowionego w decyzji z 26 października 1998 r. Obejście zakazu miało polegać na dwóch okolicznościach. Po pierwsze na tym, że importowano zapalniczki z Chin, jednak przy formalnym oznaczeniu Wietnamu jako kraju pochodzenia towaru. Po drugie, import obejmował obok zapalniczek jednorazowych, /których dotyczyła decyzja antydumpingowa z 26 października 1998 r., także zapalniczek wielorazowych, które jednak w praktyce obrotu miały, z uwagi na swą niską cenę, funkcję identyczną jak zapalniczki jednorazowe. Jakkolwiek, bowiem zapalniczki wielorazowe nie były wymienione w decyzji antydumpingowej z 1998 r., to jednak zaskarżona decyzja traktowała je jako towar dumpingowy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty