24.01.2002 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2002 r., sygn. V SA 914/01

1. Niejednolitość praktyki organu celnego zagraża zasadzie zaufania, której powinny odpowiadać standardy postępowania administracyjnego. Każdorazowa zmiana ustalonej praktyki kwalifikacji celnej dotychczas stonowanej wobec adresata decyzji celnej, wymaga nie tylko odniesienia się do zasady uznania administracyjnego, ale i sprecyzowania przesłanek, które powodują, że utrzymanie dotychczasowej praktyki jest nie do przyjęcia.

2. To, że przedmiotem kontroli ze strony Naczelnego Sądu Administracyjnego są pojedyncze decyzje wydane w sprawie konkretnej partii towaru nie oznacza dopuszczalności odmiennego sposobu korzystania z uznania administracyjnego w stosunku co identycznego towaru w innych sprawach wobec tego samego importera lub innych importerów.

3. Nie chodzi o to, aby biegły decydował o kwalifikacji celnej, lecz o to, by jego opinia wskazała cechy towaru lub jego obróbki, które organ administracji bez wszelkiej wątpliwości co do tego, czy taka sytuacja ma miejsce wobec ocenianej partii towaru będzie mógł wskazać jako wiążące w zakresie wyrobu /dokonywanego wobec wszystkich importerów takiego samego wyrobu/ kryterium kwalifikacji do kodu 7604 czy 7610 taryfy.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi "MPA" Spółki z o.o. w U. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 26 lutego 2001 r. (...) w przedmiocie długu celnego - uchyla zaskarżoną decyzję, (...).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp