Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    06.06.2002

    Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2002 r., sygn. I SA/Łd 348/02

    Z przepisu art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców /Dz.U. nr 60 poz. 704 ze zm./ wynika wprost, iż organy administracji rządowej i samorządowej przedkładają organowi nadzorującemu projekty aktów normatywnych, które będą stanowiły podstawę udzielenia pomocy, w celu wydania opinii. Oznacza to, że należy przedłożyć /lege non distinguende/ wszystkie projekty, które będą stanowiły /w przyszłości/ podstawę udzielenia pomocy, i tylko po to, by organ wydał opinię /która nie jest przecież wiążąca/.

    Podstawą obowiązku organu samorządowego jest zatem przepis art. 24 ust. 1 tej ustawy.

     

    Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Rady Gminy K. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Ł. z 21 grudnia 2001 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy K. z 29 listopada 2001 r. (...) w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości - oddala skargę.


    UZASADNIENIE

    Rada Gminy w K. podjęła 29 listopada 2001 r. uchwałę (...) w sprawie zmiany uchwały (...) Rady Gminy K. z 21 grudnia 2000 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości. Rada Gminy w par. 1 przedmiotowej uchwały zwolniła z podatku od nieruchomości grunty o powierzchni do 2000 m2 i budynki o powierzchni do 200 m2 lub ich części, wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej przez osoby fizyczne, osoby prawne będące właścicielami tych gruntów i budynków, jeżeli te osoby w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2002 r. podjęły działalność gospodarczą z wykorzystaniem tych nieruchomości. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Ł. rozpatrzyło przedmiotową uchwałę Rady Gminy K. z 29 listopada 2001 r. Następnie, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, z powodu sprzeczności uchwały z prawem, tj. z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców /Dz.U. nr 60 poz. 704/, uchwałą (...) z 21 grudnia 2001 r. stwierdziło nieważność badanej uchwały Rady Gminy. W ocenie Kolegium, naruszenie prawa polegało na zaniechaniu przedłożenia organowi nadzorującemu pomoc publiczną dla przedsiębiorców projektu aktu normatywnego stanowiącego podstawę jej udzielenia. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego podkreślono, że przedmiotowa uchwała Rady Gminy jest aktem normatywnym, który powoduje zróżnicowanie sytuacji podatników podatku od nieruchomości. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczną działalność z wykorzystaniem pewnych nieruchomości, będą uprzywilejowani w stosunku do innych przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie Gminy K. Tym samym postanowienia takie w zakresie zwolnień podatkowych stanowią pomoc publiczną dla przedsiębiorców. Rada Gminy K. złożyła skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego, Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi, wnosząc o uchylenie zaskarżonego rozstrzygnięcia nadzorczego Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi. Zdaniem Rady Gminy K., zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze narusza uprawnienie Rady Gminy do decydowania o polityce podatkowej na terenie Gminy, naruszając jednocześnie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31/, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a także art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Izba nic wzięła pod uwagę zakresu obowiązywania ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    10.09.2001 Obrót gospodarczy
    Uchwała składu 5 sędziów NSA z dnia 10 września 2001 r., sygn. FPK 7/01
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.