06.06.2002

Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2002 r., sygn. I SA/Łd 348/02

Z przepisu art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców /Dz.U. nr 60 poz. 704 ze zm./ wynika wprost, iż organy administracji rządowej i samorządowej przedkładają organowi nadzorującemu projekty aktów normatywnych, które będą stanowiły podstawę udzielenia pomocy, w celu wydania opinii. Oznacza to, że należy przedłożyć /lege non distinguende/ wszystkie projekty, które będą stanowiły /w przyszłości/ podstawę udzielenia pomocy, i tylko po to, by organ wydał opinię /która nie jest przecież wiążąca/.

Podstawą obowiązku organu samorządowego jest zatem przepis art. 24 ust. 1 tej ustawy.

 

Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Rady Gminy K. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Ł. z 21 grudnia 2001 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy K. z 29 listopada 2001 r. (...) w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości - oddala skargę.


UZASADNIENIE

Rada Gminy w K. podjęła 29 listopada 2001 r. uchwałę (...) w sprawie zmiany uchwały (...) Rady Gminy K. z 21 grudnia 2000 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości. Rada Gminy w par. 1 przedmiotowej uchwały zwolniła z podatku od nieruchomości grunty o powierzchni do 2000 m2 i budynki o powierzchni do 200 m2 lub ich części, wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej przez osoby fizyczne, osoby prawne będące właścicielami tych gruntów i budynków, jeżeli te osoby w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2002 r. podjęły działalność gospodarczą z wykorzystaniem tych nieruchomości. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Ł. rozpatrzyło przedmiotową uchwałę Rady Gminy K. z 29 listopada 2001 r. Następnie, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, z powodu sprzeczności uchwały z prawem, tj. z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców /Dz.U. nr 60 poz. 704/, uchwałą (...) z 21 grudnia 2001 r. stwierdziło nieważność badanej uchwały Rady Gminy. W ocenie Kolegium, naruszenie prawa polegało na zaniechaniu przedłożenia organowi nadzorującemu pomoc publiczną dla przedsiębiorców projektu aktu normatywnego stanowiącego podstawę jej udzielenia. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego podkreślono, że przedmiotowa uchwała Rady Gminy jest aktem normatywnym, który powoduje zróżnicowanie sytuacji podatników podatku od nieruchomości. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczną działalność z wykorzystaniem pewnych nieruchomości, będą uprzywilejowani w stosunku do innych przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie Gminy K. Tym samym postanowienia takie w zakresie zwolnień podatkowych stanowią pomoc publiczną dla przedsiębiorców. Rada Gminy K. złożyła skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego, Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi, wnosząc o uchylenie zaskarżonego rozstrzygnięcia nadzorczego Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi. Zdaniem Rady Gminy K., zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze narusza uprawnienie Rady Gminy do decydowania o polityce podatkowej na terenie Gminy, naruszając jednocześnie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31/, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a także art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Izba nic wzięła pod uwagę zakresu obowiązywania ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp