Wyrok składu 7 sędziów NSA z dnia 26 listopada 2001 r., sygn. OSA 5/01
Brak decyzji zatwierdzającej projekt podziału nieruchomości nie stanowi przeszkody wydania zezwolenia, na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych /Dz.U. 2001 nr 110 poz. 1192/, na niezwłoczne zajęcie części nieruchomości przeznaczonej na pasy drogowe autostrady.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu przy udziale na rozprawie sprawy ze skargi Artura Ż. i Doroty M. na decyzję Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast z dnia 23 października 2000 r. (...) w przedmiocie zezwolenia na niezwłoczne zajęcie części działek przeznaczonych pod pasy drogowe autostrady - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Zaskarżoną do Naczelnego Sądu Administracyjnego decyzją z dnia 23 października 2000 r. Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast w wyniku rozpatrzenia odwołań Doroty M. i Artura Ż. od decyzji Wojewody M. z dnia 26 sierpnia 1999 r., orzekającej o udzieleniu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad zezwolenia na niezwłoczne zajęcie /z równoczesnym nadaniem rygoru natychmiastowej wykonalności/:
- części działki nr 155/6 - odpowiadającej projektowanej działce nr 155/15,
- oraz części działki nr 153/14 - odpowiadającej projektowanej działce nr 153/19
stanowiących współwłasność wyżej wymienionych osób i zlokalizowanych w K. w rejonie ulicy W. - utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji.
Organ odwoławczy stwierdził, iż zgodnie z ostateczną decyzją Wojewody K. z dnia 12 maja 1998 r. część przedmiotowych nieruchomości znajduje się w pasie drogowym autostrady A-4.
Współwłaściciele nieruchomości nie przyjęli oferty Skarbu Państwa - kupna części opisanych już działek, złożonej przez Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad. "W związku z niezakończonym postępowaniem podziałowym oraz brakiem dojścia do skutku zawarcia umowy przeniesienia własności" Wojewoda M. wszczął postępowanie wywłaszczeniowe, o czym zawiadomił współwłaścicieli pismem z dnia 29 lipca 1999 r.
Równocześnie z wnioskiem o wywłaszczenie Prezes Agencji i Budowy Autostrad wystąpił też o zezwolenie na niezwłoczne zajęcie nieruchomości oraz nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. Wnioskodawca zwracał uwagę na uzyskanie środków finansowych z funduszu PHARE oraz potrzebę rozwiązania problemów komunikacyjnych miasta Krakowa. Opóźnienie realizacji inwestycji mogłoby spowodować zaangażowanie środków Skarbu Państwa zamiast "pochodzących z zagranicy".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty