Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2001 r., sygn. III SA 2975/99
Nie można podzielić poglądu prezentowanego w zaskarżonej decyzji, iż w świetle art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ oraz par. 54 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 156 poz. 1024/ brak było podstaw do wystawienia faktur korygujących.
Zakazu wystawienia faktury korygującej w odniesieniu do nieprawidłowo wykazanej w fakturze pierwotnej kwoty podatku nie można też wywieść z par. 43 i par. 44 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1995 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 154 poz. 797/. Zauważyć bowiem należy, że par. 44 ust. 1 tego rozporządzenia umożliwia korektę w przypadku pomyłek "w jakiejkolwiek innej pozycji faktury", co oznacza również możliwość korygowania faktur z błędnie wykazaną kwotą podatku. Szerokie ujęcie możliwości korekt faktur oznacza, że każdą konkretną pozycję faktury można skorygować.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi "E." Spółka z o.o. w G. na decyzję Izby Skarbowej w W. (...) w przedmiocie zwrotu nadpłaty podatku od towarów i usług - uchyla zaskarżoną decyzję; (...).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty