Wyrok NSA z dnia 24 września 2001 r., sygn. I SA/Lu 972/00
1. Stosownie do art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. przekazanie lub zużycie towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy.
2. Jeżeli zatem oferta zawiera dodatkowe dane, które nie są podmiotowo i przedmiotowo istotne do zawarcia oznaczonej umowy, to znaczy gdy posługuje się elementami wartościującymi, zachęcającymi potencjalnego klienta do zakupu towaru i skierowana jest do bliżej nieokreślonego kontrahenta, to nie można mówić o ofercie, lecz o reklamie.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi "D." Sp. z o.o. w L. na decyzję Izby Skarbowej w L. z dnia 6 października 2000 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiąc październik 1999 r. - uchyla zaskarżoną decyzję; (...).
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 6 października 2000 r. (...) Izba Skarbowa w L. po rozpatrzeniu odwołania "D." Sp. z o.o. w L. od decyzji Trzeciego Urzędu Skarbowego w L. (...) z dnia 15 czerwca 2000 r. określającej w podatku od towarów i usług za miesiąc październik 1999 r. kwotę do zwrotu, zaległości podatkowej, odsetki od zaległości podatkowej oraz ustalającej dodatkowe zobowiązanie w tym podatku - utrzymała w mocy decyzję organu podatkowego pierwszej instancji.
W uzasadnieniu tej decyzji podniesiono, że Spółka "D." dokonała w miesiącu październiku 1999 r. zakupu "gazetki reklamowej" w firmie "K." S.A. z K. Wykonanie gazetki reklamowej firma "K." udokumentowała poprzez wystawienie faktury: (...) z dnia 14 października 1999 r. na wartość netto 34.194,00 zł oraz podatek VAT 7.522.68 zł. Gazetka ta następnie została rozprowadzona za pośrednictwem Poczty Polskiej do odbiorców. Zasadniczy problem w niniejszej sprawie sprowadza się do oceny, czy zakupione przez Spółkę materiały /gazetka reklamowa/, a następnie rozprowadzone za pośrednictwem poczty, stanowią foldery reklamowe, podlegające opodatkowaniu stosownie do dyspozycji art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ Spółka "D." traktowała "gazetkę" jako ofertę handlowa, mającą formę prospektu sprzedaży - oferty sprzedaży towarów produkowanych przez poszczególnych producentów. Wprawdzie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji pojęcia reklamy, jednakże można zasadnie przyjąć w świetle praktyki handlowej, obrotu towarowego i doświadczenia życiowego - że najistotniejszą cechą reklamy jest informacja, mająca na celu zachęcenie potencjalnego klienta do nabycia reklamowanego towaru. Za reklamę zatem należy uznać takie działanie, którego celem jest kształtowanie popytu poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach bądź usługach, ich cechach i przeznaczeniu, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów bądź usług od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty