24.07.2001 Podatki

Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2001 r., sygn. SA/Bk 1031/00

Konserwacja, bieżące remonty, dbałość o ogrzewanie budynku i wywóz nieczystości mogą być uznane za odpłatną usługę administrowania, która winna być opodatkowana podatkiem VAT w wysokości tej usłudze przynależnej.

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 10 lipca 2000 r. o (...) Izba Skarbowa w B. utrzymała w mocy decyzję Inspektora Kontroli Skarbowej J. O. w Urzędzie Kontroli Skarbowej w B. w sprawie określenia Urzędowi Gminy w G., podatku od towarów i usług, zaległości podatkowej i odsetek za zwłokę za miesiące: lipiec, sierpień, wrzesień i grudzień 1999 r., a także ustalenia dodatkowego zobowiązania za te miesiące.

Z akt postępowania podatkowego wynikał następujący stan faktyczny oraz ustalenia organów podatkowych:

Dnia 12 marca 1987 r. pomiędzy Urzędem Gminy w G. a Dyrekcją Okręgu Poczty i Telekomunikacji w O. została zawarta umowa na wybudowanie w latach 1986-1989 budynku w G. z przeznaczeniem części pomieszczeń dla potrzeb Urzędu Pocztowo-Telekomunikacyjnego. Inwestorem był Urząd Gminy w G., który zobowiązał się do wybudowania budynku i oddania go do użytku w 1989 r. /par. 1 umowy/. Dyrekcja Urzędu Poczty i Telekomunikacji w O. zwana "partycypantem" miała pokryć część kosztów budowy obiektu - proporcjonalnie do przeznaczonej dla niej powierzchni. Pomieszczenia przeznaczone na rzecz Urzędu Pocztowo-Telekomunikacyjnego, po odbiorze, miały być przekazane w trwały zarząd i użytkowanie Dyrekcji Okręgu Poczty i Telekomunikacji w O. /par. 4 ww. umowy/. Cześć budynku została przez Urząd Gminy w G. przekazana po zakończeniu inwestycji dopiero w 1993 r. Decyzja o pozwoleniu na budowę całej inwestycji została wydana dla Urzędu Gminy w G. w dnia 9 października 1986 r.

Dnia 26 października 1994 r. pomiędzy Urzędem Gminy w G. a Rejonowym Urzędem Poczty w Ł. została zawarta umowa "o administrowanie budynkiem Gminy i Poczty w G.", gdzie w par. 1 umowy stwierdzono, iż administratorem budynku jest Gmina. Do obowiązków administratora należy /par. 2/ zapewnienie: ogrzewania, wywozu nieczystości, utrzymania czystości wokół budynku, bieżące remonty i konserwacja wspólnych instalacji. Zgodnie z par. 3 ust. 1 umowy, Rejonowy Urząd Poczty ma pokrywać Gminie, proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni użytkowej, koszty utrzymania obiektu: zakup oleju opałowego i opłaty kominiarskie, wynagrodzenie płac konserwatorów c.o., wywóz nieczystości, opłaty za wodę i inne związane z remontami i bieżącym utrzymaniem.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp