Wyrok NSA z dnia 14 września 2000 r., sygn. I SA/Wr 874/97
1. Samochodem osobowym w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ jest samochód przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu osób /do 9 osób, gdyż powyżej tej liczby mamy do czynienia z autobusem/.
2. Samochód zarejestrowany zgodnie z przepisami o ruchu drogowym jako pojazd specjalny, tzn. zakwalifikowany jako nie przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu osób, nie może być uznany za samochód osobowy w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy, mimo jego zaliczenia do podgrupy SWW 1022 "samochody osobowe specjalizowane"; pojęcie "samochód osobowy" w rozumieniu tego przepisu zawężone jest na gruncie Systematycznego Wykazu Wyrobów do "samochodów osobowych ogólnego przeznaczenia" /SWW 1021/.
Naczelny Sąd Administracyjny uznał zasadność skargi Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowo-Usługowego (...) spółki z o.o. w (...) na decyzję Izby Skarbowej w (...) z dnia 17 kwietnia 1997 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń 1996 r. i na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Urzędu Skarbowego w (...), a także zasądził od Izby Skarbowej na rzecz skarżącej Spółki dwieście trzydzieści osiem złotych trzydzieści groszy tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty