Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2000 r., sygn. SA/Rz 342/00
1. Dopuszczalna jest argumentacja a maiori ad minus przewidująca, że skoro ustawodawca upoważnił rady gmin do wprowadzenia innych zwolnień niż określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm./, to tym samym dopuścił możliwość stosowania zwolnień częściowych.
2. Odwołania się do zasady powszechności opodatkowania nie podzielił Sąd Najwyższy i stwierdził, że zasada ta nie wynika z żadnej normy prawnej rangi ustawy. Sąd ten podkreślił również, że art. 7 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przyznając radom gmin uprawnienie do podejmowania uchwał wprowadzających inne niż przewidziane w ust. 1 tej normy zwolnienie od podatku od nieruchomości, nie wprowadza żadnych ograniczeń co do zakresu tych zwolnień.
3. Skoro ustawodawca nie wprowadził żadnych ograniczeń przy stosowaniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, to zdaniem Sądu, nie ma sensu poszukiwać takich ograniczeń w szeroko pojętej wykładni celowościowej.
Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu na rozprawie sprawy ze skargi Gminy J.-R. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rz. z 9 lutego 2000 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności par. 1 ust. 3 uchwały Rady Gminy w J.-R. z 29 grudnia 1999 r., (...), dotyczącego zwolnienia od podatku od nieruchomości - uchyla zaskarżoną uchwałę.
UZASADNIENIE
Uchwałą (...) z 29 grudnia 1999 r. w sprawie podatków i opłat lokalnych na terenie Gminy J.-R., Rada tej Gminy w par. 1 ust. 3 zwolniła od podatku od nieruchomości grunty, budowle i budynki w II półroczu roku podatkowego, w wysokości 50 procent stawki określonej w par. 1 ust. 1 uchwały.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rz. uchwałą (...) z 9 lutego 2000 r. stwierdziło nieważność powołanego na wstępie przepisu prawa gminnego.
W uzasadnieniu tej uchwały organ nadzoru przytoczył, że rada gminy, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm./, może wprowadzić inne zwolnienia od podatku od nieruchomości niż określone w ustawie. Rada Gminy w J.-R. wprowadzając w par. 1 ust. 3 uchwały zwolnienia w zakresie tego podatku w II półroczu w wysokości 50 procent stawki określonej w ust. 1, ustaliła tym samym nową stawkę podatku za II półrocze roku podatkowego. Stawki podatku od nieruchomości mają charakter roczny, dlatego wprowadzenie nowych stawek w II półroczu roku podatkowego narusza art. 5 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z tym przepisem, rada gminy określa wysokość stawek podatku od nieruchomości, z tym że podatek ten nie może przekroczyć rocznie stawek podatkowych określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 listopada 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 96 poz. 1129/.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty