Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    09.06.1999 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 9 czerwca 1999 r., sygn. I SA/Lu 410/98

    1. Nie znajduje uzasadnienia w treści art. 19 ust. 1 i 3 w zw. z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ twierdzenie, iż organ podatkowy, stwierdzając nieprawidłowe /wcześniejsze z punktu widzenia art. 19 ust. 3/ obniżenie podatku należnego o podatek naliczony, winien dokonać korekty podatku naliczonego, "przenosząc" go do rozliczenia za właściwy miesiąc i dokonać prawidłowego określenia zobowiązania w podatku VAT, bowiem możliwość obniżenia podatku należnego przy nabyciu towarów i usług jest wyłącznie prawem podatnika /a nie jego obowiązkiem/. Z uprawnienia tego podatnik może skorzystać lub nie.

    2. Zakwestionowane towary, jak i sposób ich rozdysponowania /akcja reklamowa zabawek edukacyjnych i pomocy dydaktycznych/ odpowiadają pojęciu "przekazania na potrzeby reklamy", o jakim mowa w art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ w brzmieniu obowiązującym w 1995 r. Same tytuły np. "Zaproszenie", "Do rodziców" wskazują, iż nie były one kierowane do pracowników firmy, a ich treść rozpowszechniająca informację o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości zakupu, wyczerpuje pojęcie reklamy.

    UZASADNIENIE

    Zaskarżoną decyzją z dnia 10 marca 1998 r. Izba Skarbowa w L. na podstawie art. 233 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, po rozpatrzeniu odwołania Sp. z o.o. od decyzji Urzędu Skarbowego z dnia 1 grudnia 1997 r. zmieniającej rozliczenie podatnika w podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 1995 r. oraz ustalającej kwoty dodatkowego zobowiązania sankcyjnego za styczeń, kwiecień, listopad i grudzień 1995 r. - utrzymała w mocy decyzję organu I instancji.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.