Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 1999 r., sygn. I SA/Gd 1831/97
O wartości celnej towaru decydują rzeczywiście poniesione koszty jednostkowego transportu tego, a nie innego towaru, przez określonego przewoźnika i w określonym czasie.
Do kosztów transportu towarów, o których mowa zalicza się wszelkie koszty poniesione przez importera związane z przemieszczeniem towaru do granicy państwa lub portu polskiego.
Do kosztów transportu wchodzą więc nie tylko koszty związane ściśle z przewozem towaru, ale także koszty związane np. z jego załadowaniem lub dozoru nad nim poniesione przez importera w czasie przewozu towaru do granicy państwa polskiego lub portu polskiego.
Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu sprawy ze skargi "P." SA w B. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 30 września 1997 r. (...) w przedmiocie wymiaru cła - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Dyrektor Urzędu Celnego w T. wznowił z urzędu postępowanie zakończone decyzją ostateczną, zawartą w Jednolitym Dokumencie Administracyjnym SAD, w którym dokonano odprawy ostatecznej towaru wskazując, że ujawniły się nowe istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, istniejące w dniu wydania decyzji, a nie znane organowi celnemu.
Następnie Dyrektor Urzędu Celnego w T. uchylił decyzję dotyczącą odprawy celnej i wymierzył skarżącej "P." SA w B. wyższe cło. W uzasadnieniu wskazał, że podczas kontroli skarbowej ujawniono fakturę za transport, wystawioną przez przewoźnika, dotyczącą kosztów przewozu towaru na trasie do granicy Polski, którą to kwotę należało doliczyć do wartości celnej tegoż towaru.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty