Wyrok NSA z dnia 30 listopada 1998 r., sygn. V SA 1254/96
Z treści art. 8 ust. 1 Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR /Konwencja TIR/, sporządzonej w Genewie w dniu 14 listopada 1975 r. i ratyfikowanej przez Polskę w dniu 12 czerwca 1980 r. /Dz.U. 1984 nr 17 poz. 76/ wynika, że odpowiedzialność stowarzyszenia poręczającego z posiadaczem karnetu TIR jest odpowiedzialnością wspólną i solidarną. Połączenie pozycji poręczyciela z instytucją odpowiedzialności wspólnej i solidarnej wskazuje, że chodzi o rozwiązanie przynależne do prawa cywilnego, a nie administracyjnego.
Konkretyzacja tej odpowiedzialności powinna nastąpić w odrębnym postępowaniu skierowanym przeciwko stowarzyszeniu poręczającemu, przy czym, powinno tu znaleźć zastosowanie postępowanie sądowe a nie administracyjne.
stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji oraz decyzji Dyrektora Urzędu Celnego w Rz. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji Dyrektora Urzędu Celnego w Rz.
UZASADNIENIE
Dyrektor Urzędu Celnego w T. przekazał w dniu 13.04.1993 r. Dyrektorowi Urzędu Celnego w Rz., pod osłoną karnetu TIR nr 9697218, partię jaj kurzych o wartości 2.396 USD, celem wywozu za granicę. Jaja przewożone były w tranzycie z Ukrainy do Niemiec.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty