Wyrok NSA z dnia 20 listopada 1998 r., sygn. II SA 1328/97
Dla oceny, czy dana nieruchomość mogła być w ogóle uznana za gospodarstwo rolne, niezbędne było zatem wykazanie, że miała ona charakter rolny. W tym celu nie można poprzestać na stwierdzeniu, że nieruchomość ta była czy mogła być użytkowana na cele rolnicze. Nieruchomość rolna traciła bowiem swój dotychczasowy charakter, jeżeli w trybie stosownych przepisów została przeznaczona na cele nie związane bezpośrednio z produkcją rolną oraz wówczas, gdy była położona w obrębie zwartej zabudowy miasta.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Alje S. na decyzję Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z 7 kwietnia 1995 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji o przejęciu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa - uchyla zaskarżoną decyzję.
UZASADNIENIE
Wydział Rolnictwa i Leśnictwa Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej P. decyzją z 28 lutego 1967 r. uznał nieruchomość Alje S. o łącznej powierzchni 1,4310 ha, składającą się z 7 działek, położoną w P., za opuszczone gospodarstwo rolne w rozumieniu par. 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1961 r. w sprawie opuszczonych gospodarstw rolnych /Dz.U. nr 39 poz. 198/ i na podstawie art. 2 ustawy z dnia 13 lipca 1957 r. o zmianie dekretu z dnia 18 kwietnia 1955 r. o uwłaszczeniu i uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym /Dz.U. nr 39 poz. 174 ze zm./ orzekł o przejęciu tej nieruchomości na własność Państwa bez odszkodowania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty