Wyrok NSA z dnia 4 listopada 1998 r., sygn. III SA 7318/98
Uchwała rady gminy w przedmiocie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium zarządowi powinna być podejmowana w głosowaniu jawnym.
oddala skargę w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej w B. w sprawie nieudzielenia absolutorium Zarządowi Miasta.
UZASADNIENIE
Rada Miejska w B. podjęła 30 kwietnia 1998 r. uchwałę nr XLII/299/98 w sprawie nieudzielenia absolutorium Zarządowi Miasta. Jak wynika z par. 1 tej uchwały, została ona podjęta w głosowaniu tajnym.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w O. uchwałą nr IX/46/98 z 22 maja 1998 r. orzekło o nieważności wskazanej uchwały Rady Miejskiej w B.
W uzasadnieniu swojej uchwały Kolegium podało, że podjęcie uchwały w sprawie nieudzielania absolutorium w głosowaniu tajnym jest rażąco sprzeczne z art. 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./. Podejmowanie uchwał organów gmin w głosowaniu tajnym /o ile nie przewiduje tego szczególny przepis ustawy/ pozbawia wyborców możliwości sprawowania pełnej kontroli nad sposobem wykonywania mandatu przez poszczególnych radnych. Utajnianie głosowania powoduje, że radni stają się w takich okolicznościach wolnymi od odpowiedzialności przed swoimi wyborcami. Nie bez znaczenia jest również treść art. 14 ust. 2 ustawy o samorządzie terytorialnym. Ustanowienie tajnego głosowania uniemożliwia zagwarantowanie przewodniczącemu rady głosu przeważającego w każdym przypadku równej liczby głosów oddanych za wnioskiem poddanym głosowaniu. Kolegium stwierdziło, że art. 14 ustawy o samorządzie terytorialnym wyklucza możliwość postanowienia rady o głosowaniu tajnym w sprawie absolutorium dla zarządu. Rada Miejska w B. nie zgodziła się ze stanowiskiem zaprezentowanym w omówionej uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w O. i pismem z 29 maja 1998 r. wezwała Kolegium do usunięcia naruszenia prawa przez j ego uchwałę z 22 maj a 1998 r. W uzasadnieniu wezwania Rada Miejska podniosła, że ustawodawca, przepisem art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym, wprowadził generalną zasadę podejmowania uchwał przez organy gminy zwykłą większością głosów, zastrzegając wyjątki przewidziane ustawą, oraz określił minimalne quorum. Nie wypowiedział się natomiast co do formy głosowania /jego jawności, czy też tajności/.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty