Wyrok NSA z dnia 25 listopada 1998 r., sygn. I SA 265/98
Dokonaniu reformy w 1990 r. i wprowadzeniu pojęcia "mienia komunalnego" nie towarzyszyło wprowadzenie przez ustawodawcę - w ustawie z 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw lub w drodze odpowiedniej nowelizacji Prawa wodnego - pojęcia własności komunalnej w odniesieniu do wód powierzchniowych i określenie kompetencji organów samorządowych w tym zakresie, jak przykładowo miało to miejsce w odniesieniu do nieruchomości gruntowych, co znalazło odpowiednie uregulowanie zarówno w ustawie kompetencyjnej, jak i ustawie z 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości.
Utrzymanie kompetencji organów administracji rządowej w odniesieniu do zarządzania i korzystania z wód powierzchniowych, stanowiących własność Państwa, i brak odpowiednich regulacji prawnych przyznających równolegle takie uprawnienie organom samorządowym powoduje, iż w dacie wydania decyzji komunalizacyjnej wody powierzchniowe stanowiące własność Państwa nadal utrzymywały ten status, co wyłączało ich komunalizację na podstawie przepisów ustawy z 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty