Wyrok NSA z dnia 8 lipca 1997 r., sygn. SA/Rz 299/97
Wejście w życie przepisu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw /Dz.U. nr 89 poz. 401/, to jest 8 sierpnia 1996 roku, powoduje, że zrzeczenie się mandatu przez radnego, które nastąpiło w warunkach określonych w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1995 r. o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw /Dz.U. nr 124 poz. 601 ze zm./, utraciło moc.
Uchwała rady gminy stwierdzająca wygaśnięcie mandatu radnego jest sprzeczna z przepisem art. 109 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin /Dz.U. 1996 nr 84 poz. 387/.
oddala skargę w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy (...) orzekającej o wygaśnięciu mandatu radnego.
UZASADNIENIE
Uchwałą (...) Rada Gminy stwierdziła wygaśnięcie mandatu radnego Jana N. w okręgu wyborczym nr 13 na skutek zrzeczenia się go /par. 1/. W par. 2 uchwały postanowiono powiadomić, w drodze obwieszczenia wyborców okręgu wyborczego nr 13, o wygaśnięciu mandatu radnego. W par. 3 wykonanie par. 2 zlecono Zarządowi Gminy, zaś w par. 4 postanowiono, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Jako podstawę prawną uchwały wskazano art. 109 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin /Dz.U. 1996 nr 84 poz. 387/ w związku z art. 24a ust. l, 2 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /t.j. Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./. Rozstrzygnięciem nadzorczym z 28 stycznia 1997 r. (...) opartym na art. 91 ust. 1 cytowanej ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym, Wojewoda stwierdził nieważność tej uchwały. W jego motywach Wojewoda podniósł, że w toku postępowania nadzorczego ustalono, iż Jan N. nie dokonał osobiście żadnej czynności, która skutkowałaby wygaśnięcie mandatu, uchwałę natomiast podjęto w związku z treścią art. 24a ust. 1, 2 i 4 ustawy o samorządzie terytorialnym. Jan N. będąc już radnym, 1 stycznia 1996 roku został dyrektorem utworzonego w tym dniu Gminnego Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli, czyli od tego momentu łączy mandat radnego z zatrudnieniem w nowo utworzonej gminnej jednostce organizacyjnej. Z analizy kolejnych nowel do ustawy o samorządzie terytorialnym wynika, że Jan N. może pełnić obie funkcje. Zakaz łączenia mandatu radnego z zatrudnieniem w urzędzie gminy, w której uzyskał mandat, oraz ze stanowiskiem kierownika gminnej jednostki organizacyjnej wprowadzono ustawą z dnia 29 września 1995 r. o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw /Dz.U. nr 124 poz. 601 / - art. 1 pkt 13. Przepisy art. 24a i art. 24b ustawy o samorządzie terytorialnym dotyczące tego zakazu weszły w życie 18 listopada 1995 roku. Ich postanowienia odnoszą się do radnych bieżącej kadencji. Skutki zakazów łagodził art. 8 ustawy nowelizującej, wskazujący sposób ich wejścia w życie. Stanowił on, że jeżeli radny. który w dniu wejścia w życie ustawy pozostaje w stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskał mandat lub jest kierownikiem jednostki organizacyjnej tej gminy, nie złoży w ciągu 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie wniosku o udzielenie urlopu bezpłatnego w jednostce zatrudniającej go, to niezłożenie tego wniosku jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu. W przypadku radnego, który został kierownikiem jednostki przejętej lub utworzonej przez gminę po dniu wejścia w życie ustawy, termin 6 miesięcy liczył się od dnia przejęcia lub utworzenia jednostki. Jan N. nie złożył takiego wniosku, zatem jego mandat wygasł z dniem 1 lipca 1996 roku. Sytuacja uległa zmianie w związku z nowelizacją ustawy z dnia 29 września 1995 r., której dokonano ustawą z dnia 5 lipca 1996 r. /Dz.U. nr 89 poz. 401 /. Art. 1 tej ustawy skreślił art. 8 ustawy z dnia 29 września 1995 r., a skutki jego stosowania uchylono art. 4 tej ustawy. Przewiduje on, że stwierdzenie przez radę gminy wygaśnięcia mandatu radnego lub zrzeczenie się przez niego tego mandatu, wynikające z okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1995 r., w brzmieniu obowiązującym do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 5 lipca 1996 r., nie mają mocy prawnej, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy mandat nie został ponownie obsadzony. Zrzeczenie się mandatu w przypadku Jana N. nastąpiło w okolicznościach wynikających z art. 8 ust. 1 i 2, a zatem nie miało mocy prawnej, gdyż mandat nie został ponownie obsadzony. Skoro to zrzeczenie się mandatu nie ma mocy prawnej, uchwała Rady Gminy jest nieważna, jako naruszająca wszystkie wymienione wyżej przepisy. Skargę na to rozstrzygnięcie nadzorcze złożył w imieniu Gminy jej Wójt, domagając się jego uchylenia, jako rażąco naruszającego art. 24a ustawy o samorządzie terytorialnym, przez niewłaściwe jego zastosowanie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty