Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 1997 r., sygn. SA/Rz 538/96
1. Skutkiem udokumentowania nabycia towaru lub usługi fakturą określającą wartość wydatku nie uznanego później za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym jest niemożność obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takiej fakturze lub zwrotu różnicy podatku należnego /art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./. Brak jest natomiast podstaw do ustalenia wyłącznie z tej przyczyny sankcji przewidzianej w art. 27 ust. 5 pkt 2 ustawy.
2. Fakt nieodpłatnego świadczenia usług z zakresu ochrony zdrowia na rzecz zatrudnionych pracowników nie może mieć wpływu na możliwość odliczenia od podatku należnego, podatku naliczonego w fakturach dotyczących zakupu towarów lub usług na cele zakładowej przychodni zdrowia.
3. Ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ nie zawiera definicji pojęcia "części składowe". Przy stosowaniu przepisów prawa podatkowego sięganie do pojęć zawartych w innych dziedzinach prawa uzasadnione jest wówczas, gdy przepisy prawa podatkowego do tych pojęć odsyłają lub gdy prawo podatkowe na swój użytek nie definiuje pojęć utrwalonych w innych dziedzinach systemu prawnego, np. w przepisach kodeksu cywilnego. Taka sytuacja - w ocenie Sądu - ma miejsce w przypadku cyt. art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT i pozwala na skorzystanie z definicji "części składowej" zawartej w art. 47 Kc.
UZASADNIENIE
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Skarga zasługuje na uwzględnienie, chociaż nie wszystkie zarzuty w niej podniesione są trafne. Zarzuty skargi, podobnie jak odwołania dotyczą części zaskarżonej decyzji i poprzedzającej ją decyzji organu Urzędu Skarbowego i zostały omówione w pierwszej części uzasadnienia.
1. Nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach i zebranym materiale dowodowym pogląd skarżącej Spółki, jakoby niezasadnie organy podatkowe uznały zawyżenie podatku naliczonego przez jego odliczenie w wysokości określonej w fakturze z dnia 21.10.1994 r. wystawionej przez firmę E. za przygotowanie i przegląd bilansu na dzień 31.03.1994 r. Twierdzenia skarżącej, że obowiązek dodatkowego przeglądu i badania bilansu wynikał bezpośrednio z treści umowy sprzedaży akcji przez Skarb Państwa i konieczności dostosowania sprawozdań finansowych do standardów międzynarodowych, nie znajdują uzasadnienia w doręczonej na wezwanie Sądu Umowie sprzedaży akcji Spółki "S." S.A. zawartej w dniu 15.03.1994 r. pomiędzy Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej a UB I. B.V. i UB I. Plc. Zgodnie z art. I zawierającym definicje i wykładnię użytych w treści umowy pojęć przez bilans należy rozumieć "zweryfikowany bilans Spółki na dzień 31 grudnia 1993 r.", a przez raporty finansowe "rachunek zysków i strat Spółki za rok zakończony dnia 31.12.1993 r. i jak również bilans na dzień 31.07.1993 r. oraz na dzień 31.12.1993 r." Także w innych postanowieniach umowy operuje się datą 31.12.1993 r. i nigdzie nie występuje data 31.03.1994 r. Przywołany w piśmie strony skarżącej z dnia 28.04.1997 r. art. III par. 6 ust. 2 pkt 2 umowy znajduje się w części Oświadczenia i gwarancje Sprzedawcy i zawiera wyłącznie zapewnienie, że od dnia sporządzenia bilansu /31.12.1993 r./ do dnia jej podpisania /15.03.1994 r./ "różnica pomiędzy sumą zobowiązań faktycznych, akcesoryjnych i innych Spółki (...) nie będzie wyższa niż 1.000.000.000 zł /słownie jeden miliard zł/, poza zobowiązaniami wobec dostawców wynikającymi z normalnej działalności Spółki w granicach usprawiedliwionych normalnymi potrzebami produkcyjnymi oraz zobowiązaniami wobec budżetu w zakresie podatku VAT, podatku dochodowego, podatku od ponadnormatywnego wzrostu wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne (...)", zaś odpowiedzialność Sprzedawcy za to i inne oświadczenia zamieszczone w tym artykule przewiduje art. IV umowy. W art. VI par. 5 strony umowy m.in. ustaliły, że Kupujący zleci na własny koszt podmiotowi wybranemu przez Kupującego z Krajowej Listy Biegłych Rewidentów prowadzoną przez Krajową Izbę Rewidentów przygotowanie i doręczenie Sprzedawcy i Kupującemu sprawozdania nie później niż 31.01.1995 r. za okres od dnia podpisania umowy do 31.12.1994 r. /"Pierwsze Sprawozdanie"/, które określi wyłącznie kwotę wpłaconą do Spółki i źródła jej finansowania, natomiast dopiero drugie i trzecie sprawozdanie potwierdzi, że poczynione inwestycje stanowią środki trwałe dla celów bilansu sporządzonego na podstawie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty