Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    05.09.1997 Podatki Kadry i płace

    Wyrok NSA z dnia 5 września 1997 r., sygn. I SA/Gd 500/96

    Skoro z art. 6 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych /Dz.U. nr 43 poz. 163 ze zm./ wynika, że odpisy na fundusz obciążają koszty działalności zakładu pracy, tym samym interpretując ten zapis łącznie z art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./, należy dojść do wniosku, że w wypadku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych sam odpis jest podstawą uznania za koszt uzyskania przychodu.

     

    uchyla zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji.


    UZASADNIENIE

    Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

    Spór pomiędzy podatnikiem a organami podatkowymi sprowadza się w niniejszej sprawie do wykładni art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania /t.j. Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482/ nie są bowiem kwestionowane ustalenia faktyczne, dokonane przez organ kontroli skarbowej, a następnie - organy podatkowe. Powołany przepis stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju funduszu tworzone przez podatnika, chyba że obowiązek lub możliwość tworzenia przez podatnika takich funduszy i ich wysokość albo dokonywanie na nie wpłat w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. Problem interpretacyjny powyższego przepisu polega na wyjaśnieniu, czy łącznik "i" użyty przy wymienieniu odpisów i wpłat oznacza koniunkcję tych dwóch pojęć /jak przyjmują organy podatkowe/, czy też należy pojęcia te interpretować jako dwie równorzędne podstawy, jak wywodzi strona skarżąca.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – grudzień 2025 r.
    • CIT/PIT - przepisy wspólne
    • Czy rejestracja samochodu przed 1 stycznia 2026 r. może uchronić przed niższymi odpisami amortyzacyjnymi – wyjaśnienia MF
    • Korekta odpisu na ZFŚS za 2025 r.
    • Odpis na ZFŚS za 2025 r. – korekta i rozliczenie
    • USTAWA z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych Art./§ 6
    • USTAWA z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Art./§ 16
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.