Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    25.01.1995 Obrót gospodarczy

    Wyrok NSA z dnia 25 stycznia 1995 r., sygn. SA/Ka 316/94

    Ustalenie wartości celnej towaru według ceny zapłaconej lub ceny należnej w rozumieniu art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. nr 75 poz. 445 ze zm./ zależy od treści faktury - czy wynika z niej fakt uiszczenia ceny przed odprawą celną, czy też określa cenę, której uiszczenie nastąpi w terminie późniejszym.

     

    uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji.


    UZASADNIENIE

    Zaskarżoną decyzją Prezes Głównego Urzędu Ceł utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Celnego zawartą w JDA SAD o wymiarze cła od sprowadzonych przez Biuro Usług części do przyrządów pomiarowych /przewodów sygnałowych/.

    Odwołując się od decyzji o wymiarze cła Biuro wskazało, że organ celny I instancji bezzasadnie pominął rabat i skonto udzielone przez sprzedawcę, a wynikające z dokumentów przedstawionych w momencie dokonywania odprawy celnej.

    Nieuwzględnienie upustów spowodowało zawyżenie wartości celnej towaru i w efekcie nadpłatę cła.

    Organ odwoławczy powołał jako podstawę prawną swego rozstrzygnięcia art. 138 par. 1 pkt 1 Kpa oraz art. 25 ust. 1 ustawy z 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. nr 75 poz. 445 ze zm./. W uzasadnieniu stwierdził, że urzędy celne nie kwestionują rabatów przyznawanych w wysokościach 5 procent wykazywanych w fakturach, natomiast w przypadkach wyższych rabatów importer zobowiązany jest udokumentować cenę faktycznie zapłaconą m.in. bankowym dowodem zapłaty. Dopiero tak dodatkowo udokumentowaną wartość towaru można przyjąć jako podstawę wymiaru cła. Skoro zaś strona nie dysponowała w dniu odprawy dokumentami potwierdzającymi cenę faktycznie zapłaconą, a dokumentów takich nie dołączono również do odwołania, to przyjęcie wartości towaru wymienionej w fakturze bez uwzględnienia rabatu było prawidłowe. Organ odwoławczy nadmienił także, że nie było podstaw do kwestionowania dokumentów załączonych do odprawy celnej w oparciu o art. 26 ust. 1 pkt 5 Prawa celnego, nie zachodziła więc podstawa do ustalania wartości celnej towaru w oparciu o art. 27 ust. 1 Prawa celnego, tj. o ceny identycznych towarów wprowadzonych na polski obszar celny.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Przewodnik podatkowy inwestora - prawo celne
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.