20.12.1993 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 1993 r., sygn. V SA 1473/93

1. W przypadku dopuszczenia towaru do powrotnego wywozu za granicę pierwotna decyzja o dopuszczeniu do obrotu na polskim obszarze celnym i o wymiarze cła podlega uchyleniu w części dotyczącej dopuszczenia towaru do obrotu oraz kwoty cła podlegającej zwrotowi.

2. Ustawa z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. nr 75 poz. 445 ze zm./ nie przewiduje odrębnego postępowania w sprawie zwolnienia od cła i w związku z tym sprawy zwolnień celnych rozpatrywane są w postępowaniu dotyczącym wymiaru cła.

 

stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji organu I instancji.


UZASADNIENIE

Decyzją zawartą w zgłoszeniu celnym Dyrektor Urzędu Celnego dopuścił do obrotu na polskim obszarze celnym i wymierzył cło od sprowadzonych z zagranicy przez Przedsiębiorstwo Lotnicze 3 samolotów cywilnych. Przedsiębiorstwo wniosło o zwrot cła od ww. 3 samolotów i podkreśliło, że powrotny przywóz towaru do kraju jest z mocy art. 20 Prawa celnego wolny od cła. W uzasadnieniu wniosku podano, że przedmiotowe samoloty były wyprodukowane w Polsce i uprzednio wyeksportowane do byłego NRD. Dyrektor Urzędu Celnego odmówił zwrotu cła. W uzasadnieniu decyzji podano, że brak jest podstaw do zwrotu cła, bowiem zgłaszający samoloty do odprawy celnej nie ubiegał się o dokonanie odprawy celnej w powrotnym przywozie /art. 20 Prawa celnego/, nie przedstawił dokumentów pierwotnej odprawy celnej i w związku z tym nie badano tożsamości towaru. Przedmiotem odprawy celnej był towar zaimportowany i dokonano odprawy celnej ostatecznej w przywozie. W tej sytuacji brak jest podstaw do zwrotu cła. W odwołaniu od powyższej decyzji Przedsiębiorstwo podało, że do wniosku o zwrot cła załączone zostały dokumenty odprawy celnej pierwotnej, z których wynika w sposób nie budzący wątpliwości, że sprowadzone z zagranicy samoloty były wyprodukowane w Polsce, następnie wyeksportowane do NRD. Podczas odprawy celnej przywozowej strona odwołująca się nie dysponowała dokumentami pierwotnej odprawy celnej i dlatego opłaciła cło sygnalizując, że będzie ubiegać się o jego zwrot. Po rozpoznaniu odwołania Prezes Głównego Urzędu Ceł utrzymał w mocy decyzję organu I instancji, w motywach decyzji podano, że zgodnie z art. 20 i art. 69 Prawa celnego zwrotu cła dokonuje się na pisemny wniosek podmiotu, który uprzednio dokonał obrotu z zagranicą towarem będącym przedmiotem powrotnego przywozu. Odprawy celnej towaru w powrotnym przywozie poza obrotem czasowym można dokonać wówczas, gdy tożsamość towaru została ustalona w sposób nie budzący wątpliwości na podstawie dokumentów odprawy celnej wywozowej przedstawionych przy powrotnym przywozie towaru. Powyższych wymogów Przedsiębiorstwo nie zachowało i dokonało przywozu samolotów na ogólnych zasadach eksportu. Brak było zatem podstaw prawnych do zwrotu cła. Na powyższą decyzję Przedsiębiorstwo wniosło skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego, w której ponad argumentację zawartą w odwołaniu podniosło, że Prawo celne nie zawiera regulacji uzależniającej zwrot cła od przedłożenia dokumentów pierwotnej odprawy celnej przy dokonywaniu odprawy celnej w powrotnym przywozie. Nie jest to bowiem niekiedy możliwe zwłaszcza, gdy inny podmiot dokonywał eksportu towaru a inny ten sam towar z powrotem przywozi. Przedsiębiorstwo uważa, że ustalenie tożsamości samolotów jest możliwe, bowiem poza Polską nikt takich samolotów nie produkuje, a z dokumentów odprawy celnej pierwotnej wynika, że to są te same samoloty. W odpowiedzi na skargę Prezes GUC wniósł o jej oddalenie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp