Jakie są konsekwencje podatkowe i rachunkowe wystawienia faktury zbiorczej za rabaty okresowe
Od 1 stycznia 2011 r. Minister Finansów wprowadził szczególne zasady dokumentowania rabatów udzielanych w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach od około roku prezentują stanowisko, że kwoty przyznawane kupującym za osiągnięcie określonego progu obrotów w określonym czasie (popularnie zwane premiami pieniężnymi) są rabatami. Rabaty zaś powinny być dokumentowane przez sprzedawcę fakturami korygującymi. Konieczność dokumentowania takimi fakturami wszystkich dostaw dokonanych w okresie, za który został przyznany rabat, była jednak uciążliwa dla podatnika ze względu na stopień szczegółowości danych, które musiały być zawarte w fakturze korygującej. Od 1 stycznia 2011 r. MF uprościł zasady wystawiania takich faktur zbiorczych, pośrednio zajmując w ten sposób stanowisko w sprawie podatkowego rozliczenia premii pieniężnych.
W praktyce często podmioty gospodarcze udzielają rabatu za osiągnięcie określonego progu obrotu w określonym czasie. Do tej pory wystawianie faktur korygujących dokumentujących tak udzielone rabaty było kłopotliwe, gdyż w korekcie należało odnieść się do poszczególnych towarów objętych rabatem. Od 1 stycznia 2011 r. Minister Finansów uprościł zasady dokumentowania rabatów udzielanych na wszystkie dostawy wykonane w określonym czasie. Zgodnie z § 13 ust. 2a rozporządzenia o fakturach, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty