27.06.2018 Rachunkowość firm

3. Metody ustalania przychodów i kosztów niezakończonej usługi budowlanej

Zgodnie z Krajowym Standardem Rachunkowości nr 3 najpóźniej na dzień bilansowy jednostka ma obowiązek ustalić przychody z wykonania każdej niezakończonej umowy budowlanej i koszty osiągnięcia tych przychodów. Zarówno przychody, jak i koszty ustala się za okres od rozpoczęcia danej umowy do dnia bilansowego. Z punktu widzenia wykonania tego obowiązku nie ma znaczenia, jaką metodę stosuje jednostka do ustalania przychodów z tytułu umowy i kosztów ich osiągnięcia.

Metody te mogą mieć wiele różnych odmian, przy czym KSR wyróżnia dwie podstawowe. Są to:

● umowy w cenach ryczałtowych,

● umowy o cenę "koszt plus".

Krajowy Standard Rachunkowości nr 3 szczegółowo określa cechy obydwu typów umów.

Umowy o cenach ryczałtowych

Umowa o cenach ryczałtowych (stałych) jest to umowa, w której zamawiający i wykonawca umawiają się na stosowanie określonej stałej ceny lub stawki za wybudowaną jednostkę produktu.

Umowa ta może również zawierać klauzulę umożliwiającą aktualizację ceny. Przykładem umów o cenach stałych (ryczałtowych) są umowy zawierające:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty