Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy
Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie ubezpieczonej z tytułu wypadku w pracy lub choroby zawodowej, a także - zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Jeśli ubezpieczony zmarł w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, a także zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy, ZUS wypłaca jednorazowe odszkodowanie członkom jego rodziny.
Prawo do jednorazowego odszkodowania przysługuje osobie, która podlega ubezpieczeniu wypadkowemu i doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu z powodu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Wysokość wypłacanego ubezpieczonemu odszkodowania zależy od stopnia uszczerbku na zdrowiu. Jeżeli odszkodowanie jest wypłacane członkom rodziny ubezpieczonego lub rencisty, który zmarł, to wysokość odszkodowania zależy od stopnia pokrewieństwa i liczby członków rodziny uprawnionych do odszkodowania.
(?) Nasz pracownik, zatrudniony od połowy ubiegłego roku na podstawie umowy o pracę, uległ wypadkowi przy pracy w marcu 2008 r. Sporządziliśmy protokół powypadkowy. Pracownik nadal przebywa na zwolnieniu lekarskim. Rehabilitacja ma potrwać do czerwca 2008 r. Kiedy powinniśmy przekazać dokumenty do ZUS w celu ustalenia wysokości jednorazowego odszkodowania?
Całość dokumentacji należy złożyć w ZUS po zakończeniu leczenia i rehabilitacji.
ZUS wszczyna postępowanie w sprawie jednorazowego odszkodowania na wniosek osoby ubezpieczonej. Po złożeniu wniosku przez pracownika powinni Państwo skompletować dokumenty niezbędne do ustalenia jednorazowego odszkodowania. Do wniosku należy dołączyć:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty