Likwidacja „starego portfela”
Kłopoty budżetowe były przyczyną obniżenia w 1993 r. ze 100% do 91% kwoty bazowej, stanowiącej podstawę obliczenia części socjalnej emerytur i rent (24% kwoty bazowej) oraz podstawy obliczenia podstawy wymiaru (wskaźnik wysokości świadczenia × kwota bazowa). W 1995 r. Trybunał Konstytucyjny uznał takie rozwiązanie za niezgodne z konstytucją, ale jego orzeczenie nie było ostateczne, ponieważ Sejm większością 2/3 głosów odrzucił niekorzystny dla finansów państwa wyrok.
Osoby, które uzyskały niższe świadczenie z powodu niższej kwoty bazowej, masowo składały pozwy do sądów o wyrównanie kwoty bazowej. ZUS, a następnie sądy, odrzucały pozwy, ponieważ nie było podstawy prawnej do przyjęcia wyższej kwoty bazowej. W świetle obowiązujących w latach 1993-1996 przepisów, ZUS ustalając podstawę wymiaru emerytury lub renty nie mógł przyjąć innej kwoty bazowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty