07.12.2007 Ubezpieczenia

Jakie obowiązki ma pracodawca w związku z zatrudnieniem emeryta lub rencisty

Pracodawcy często decydują się na zatrudnienie emeryta lub rencisty z powodu ich dużego doświadczenia zawodowego. Osoby te (poza nielicznymi wyjątkami) muszą jednak liczyć się z tym, że pobierane przez nie świadczenie może zostać zmniejszone, a nawet zawieszone z powodu podjęcia pracy.

Zmniejszenie lub zawieszenie świadczenia jest uzależnione nie tylko od rodzaju i wysokości przychodu osiąganego przez emeryta lub rencistę, ale również od rodzaju pobieranego z ZUS świadczenia.

(?) Chcemy w naszej firmie zatrudnić kilku emerytów lub rencistów na podstawie umowy o pracę. Czy z tego tytułu będziemy mieć dodatkowe obowiązki wobec ZUS?

Pracodawca, który zatrudnia emeryta lub osobę uprawnioną do renty, jak również osoba, która ma ustalone prawo do emerytury/renty są zobowiązani poinformować ZUS o podjęciu każdego rodzaju działalności, która ma wpływ na zawieszenie lub zmniejszenie świadczenia.

WAŻNE!

Obowiązek poinformowania ZUS o podjęciu zatrudnienia i osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczeń społecznych jest niezależny od tego, czy od przychodów uzyskiwanych przez emeryta lub rencistę jest odprowadzana składka na ubezpieczenia społeczne, czy osoba osiągająca przychód nie jest zobowiązana do opłacania składek.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty